[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1404 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 86-76 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش اخلاق حرفه‌ای در ارتقاء اشتراک‌گذاری دانش و نوآوری در محیط یادگیری تلفیقی
مهسا محققی1 ، حسین مرادی مخلص2 ، اکبر مومنی راد3
1- دانش آموختۀکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، moradimokhles@basu.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده:   (151 مشاهده)
زمینه: مباحث اخلاق حرفه‌ای، اشتراک گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی از مهم­ترین موضوعات در نهادهای آموزشی می­باشد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش اخلاق حرفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش با نقش میانجی عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت داده کمی و از نظر شیوه‌ی  اجرا توصیفی_تحلیلی و از نوع همبستگی می‌باشد.  تعداد 297 نفر نمونه از جامعه معلمان ابتدایی ناحیه 1 همدان که از محیط یادگیری تلفیقی استفاده می‌کنند، به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور سنجش علمکرد نوآورانه از پرسشنامه‌ی جیمز، سنجش اخلاق حرفه‌ای از پرسشنامه‌ی  کادوزیر و جهت ارزیابی اشتراک گذاری دانش از پرسشنامه‌ی هوی استفاده شد. جهت تحلیل از آزمون همبستگی پیرسون، ماتریس همبستگی، آزمون سوبل، برازش مدل و تحلیل مسیر ازطریق مدل­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS  (نسخه21 ) و Smart PLS صورت گرفت.
 یافته ها: نتایج نشان دادند که بین اخلاق حرفه‌ای و اشتراک‌گذاری دانش در محیط یادگیری تلفیقی رابطه مستقیم وجود دارد. اخلاق حرفه‌ای به طور مستقیم به میزان 48 % بر اشتراک‌گذاری دانش تأثیر می‌گذارد، اخلاق حرفه‌ای به میزان 40 % بر عملکرد نوآورانه اثرگذار است و عملکرد نوآورانه به میزان 40 % متغیر اشتراک‌گذاری دانش را تبیین می‌کند، همچنین اخلاق حرفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی عملکرد نوآورانه به میزان 16 % تأثیر می‌گذارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر هرچه میزان اخلاق حرفه‌ای معلمان مناسب‌تر باشد، اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط‌های یادگیری تلفیقی نیز افزایش می‌یابد. سازمان های آموزشی رسمی و غیررسمی در محیط یادگیری تلفیقی می توانند جهت ارتقاء اشتراک‌گذاری دانش و نوآوری خود از نتایج این پژوهش استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اشتراک گذاری دانش، عملکرد نوآورانه، محیط های یادگیری تلفیقی
متن کامل [PDF 1448 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1404/1/28 | انتشار: 1404/6/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohagheghi M, Moradimokhles H, Momeni Rad A. The Role of Professional Ethics in Enhancing Knowledge Sharing and Innovation in Blended Learning Environments. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (2) :76-86
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3360-fa.html

محققی مهسا، مرادی مخلص حسین، مومنی راد اکبر. نقش اخلاق حرفه‌ای در ارتقاء اشتراک‌گذاری دانش و نوآوری در محیط یادگیری تلفیقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (2) :76-86

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3360-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4718