1- دانش آموختۀکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، moradimokhles@basu.ac.ir 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده: (151 مشاهده)
زمینه: مباحث اخلاق حرفهای، اشتراک گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی از مهمترین موضوعات در نهادهای آموزشی میباشد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش اخلاق حرفهای بر اشتراکگذاری دانش با نقش میانجی عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت داده کمی و از نظر شیوهی اجرا توصیفی_تحلیلی و از نوع همبستگی میباشد. تعداد 297 نفر نمونه از جامعه معلمان ابتدایی ناحیه 1 همدان که از محیط یادگیری تلفیقی استفاده میکنند، به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور سنجش علمکرد نوآورانه از پرسشنامهی جیمز، سنجش اخلاق حرفهای از پرسشنامهی کادوزیر و جهت ارزیابی اشتراک گذاری دانش از پرسشنامهی هوی استفاده شد. جهت تحلیل از آزمون همبستگی پیرسون، ماتریس همبستگی، آزمون سوبل، برازش مدل و تحلیل مسیر ازطریق مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارSPSS (نسخه21 ) و SmartPLS صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند که بین اخلاق حرفهای و اشتراکگذاری دانش در محیط یادگیری تلفیقی رابطه مستقیم وجود دارد. اخلاق حرفهای به طور مستقیم به میزان 48 % بر اشتراکگذاری دانش تأثیر میگذارد، اخلاق حرفهای به میزان 40 % بر عملکرد نوآورانه اثرگذار است و عملکرد نوآورانه به میزان 40 % متغیر اشتراکگذاری دانش را تبیین میکند، همچنین اخلاق حرفهای بر اشتراکگذاری دانش به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی عملکرد نوآورانه به میزان 16 % تأثیر میگذارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر هرچه میزان اخلاق حرفهای معلمان مناسبتر باشد، اشتراکگذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیطهای یادگیری تلفیقی نیز افزایش مییابد. سازمان های آموزشی رسمی و غیررسمی در محیط یادگیری تلفیقی می توانند جهت ارتقاء اشتراکگذاری دانش و نوآوری خود از نتایج این پژوهش استفاده کنند.
Mohagheghi M, Moradimokhles H, Momeni Rad A. The Role of Professional Ethics in Enhancing Knowledge Sharing and Innovation in Blended Learning Environments. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (2) :76-86 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3360-fa.html
محققی مهسا، مرادی مخلص حسین، مومنی راد اکبر. نقش اخلاق حرفهای در ارتقاء اشتراکگذاری دانش و نوآوری در محیط یادگیری تلفیقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (2) :76-86