1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد جهرم ، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران 2- گروه جامعه شناسی، واحد جهرم ، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران ، khoddami@jia.ac.ir 3- گروه جامعه شناسی، واحد جهرم ، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
چکیده: (141 مشاهده)
زمینه: اخلاق در رسانه ها، امری درونی است و مراد از آن مجموعه قواعد و اصول اخلاقی است که باید توسط فرستنده پیام رعایت شود چرا که ، امروزه در کنار خانواده، دوستان و همسالان، دین و آموزش و پرورش،رسانهها نیز می توانند در شکلگیری ارزشها نقش داشته باشند. لذا، پژوهش حاضر به بررسی اخلاقی رابطهی مصرف کالاهای فرهنگی و رسانه ای باگرایش جوانان به مصرف مواد مخدر پرداخته است. روش: پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی بود و از روش پیمایشی برای جمعآوری داده ها بهره برده شد. جامعه آماری پژوهش شامل جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله ساکن در منطقه دو شهر شیراز بود که جمع کل این جوانان ۳۱۶۵۶ نفر بود. حجم نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، ۳۸۴ نفراست. برای نمونه گیری در این تحقیق از روش طبقه ای سهمیه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. در پایان اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی و به کمک نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: براساس نتایج پژوهش، میزان توجه به اخلاق در رسانههای فرهنگی و اجتماعی مانند، اینترنت، برنامههای تلویزیونی و ماهوارهای، موسیقی، شبکههای اجتماعی نوین، بازیهای رایانهای پیش بینی کنندۀ مناسبی برای میزان گرایش به مصرف مواد مخدر هستند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رسانه ها به دلیل ماهیت فراگیر خود در میان نهادهای زندگی اجتماعی و داشتن ابعاد آموزشی در میان نوجوانان و جوانان، در صورت عدم توجه به ارزشهای اخلاقی می توانند نقش برجستهای در گرایش جوانان به مصرف مواد مخدرداشته باشند.
Sharifi S, Khodami A, Karimi M. Ethical Examination of the Relationship between the Consumption of Cultural and Media Products and the Tendency of
Young People to Use Drugs. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (1) : 12 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3353-fa.html
شریفی سلیمان، خدامی علیرضا، کریمی مجید رضا. بررسی اخلاقی رابطه ی مصرف کالاهای فرهنگی و رسانه ای با گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (1) :91-97