[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 3-1404 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 97-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اخلاقی رابطه ی مصرف کالاهای فرهنگی و رسانه ای با گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر
سلیمان شریفی1 ، علیرضا خدامی2 ، مجید رضا کریمی3
1- دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد جهرم ، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
2- گروه جامعه شناسی، واحد جهرم ، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران ، khoddami@jia.ac.ir
3- گروه جامعه شناسی، واحد جهرم ، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
چکیده:   (141 مشاهده)
زمینه: اخلاق در رسانه ­ها، امری درونی است و مراد از آن مجموعه قواعد و اصول اخلاقی است که باید توسط فرستنده پیام رعایت شود چرا که ، امروزه در کنار خانواده، دوستان و همسالان، دین و آموزش و پرورش، رسانه‌ها نیز می توانند در شکل­گیری ارزش­ها نقش داشته باشند. لذا، پژوهش حاضر به بررسی اخلاقی رابطه­ی مصرف کالاهای  فرهنگی و رسانه ای با گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر  توصیفی و همبستگی بود و از روش پیمایشی برای جمع­آوری داده ها بهره برده شد. جامعه آماری پژوهش شامل جوانان ۲۰ تا ۲۹ ساله ساکن در منطقه دو شهر شیراز بود که جمع کل این جوانان ۳۱۶۵۶  نفر بود. حجم نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، ۳۸۴ نفراست. برای نمونه گیری در این تحقیق از روش طبقه ای سهمیه ­ای چند مرحله ­ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بود. در پایان اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی و به کمک نرم افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: براساس نتایج پژوهش، میزان توجه به اخلاق در رسانه­های فرهنگی و اجتماعی مانند، اینترنت، برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، موسیقی، شبکه­های اجتماعی نوین، بازی­های رایانه­ای پیش بینی کنندۀ مناسبی برای میزان گرایش به مصرف مواد مخدر هستند.
نتیجه ­گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رسانه ها به دلیل ماهیت فراگیر خود در میان نهادهای زندگی اجتماعی و داشتن ابعاد آموزشی در میان نوجوانان و جوانان، در صورت عدم توجه به ارزش­های اخلاقی می توانند نقش برجسته­ای در گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر داشته باشند.
 
شماره‌ی مقاله: 12
واژه‌های کلیدی: اخلاق، رسانه های فرهنگی- اجتماعی، مصرف مواد مخدر
متن کامل [PDF 616 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/8 | پذیرش: 1403/9/17 | انتشار: 1404/3/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi S, Khodami A, Karimi M. Ethical Examination of the Relationship between the Consumption of Cultural and Media Products and the Tendency of Young People to Use Drugs. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (1) : 12
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3353-fa.html

شریفی سلیمان، خدامی علیرضا، کریمی مجید رضا. بررسی اخلاقی رابطه ی مصرف کالاهای فرهنگی و رسانه ای با گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (1) :91-97

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3353-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710