[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 193-187 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطۀ هوش اخلاقی با سازگاری اجتماعی، تاب آوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی: نقش میانجی اخلاق تحصیلی
ارکان نظیر حسین العامری1 ، بهناز مهاجران2
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، behnazmohajeran0@gmail.com
چکیده:   (124 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی اخلاق تحصیلی در رابطه هوش اخلاقی با سازگاری اجتماعی و تاب آوری تحصیلی و خودکار آمدی تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه شهرصلاح الدین کشور عراق انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه شهرصلاح الدین کشور عراق به تعداد  5000 نفر تشکیل داد که تعداد 381  نفر از آنها به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار smart pls استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین هوش اخلاقی با اخلاق تحصیلی (485/0= r)،  سازگاری اجتماعی (202/0= β)، تاب آوری (374/0= r)، خودکارآمدی تحصیلی (137/0= r)  رابطه معنی دار وجود داشت. اخلاق تحصیلی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان (183/0= β)  تاب آوری تحصیلی (441/0 = r)  خودکارآمدی تحصیلی (372/0= β)  رابطه معنادار داشت. بر اساس نتایج مشخص شد بین هوش اخلاقی با سازگاری اجتماعی با نقش میانجی اخلاق تحصیلی (089/0 = r)، بین هوش اخلاقی با تاب آوری با نقش میانجی اخلاق تحصیلی (235/0 = r) و بین هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی اخلاق تحصیلی (180/0 = r)  رابطه معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری: هوش اخلاقی به دانشتن اعتقادات اخلاقی قوی و همچنین عمل کردن به آنها اشاره دارد. دانش آموزانی که این هوش را درون خود تقویت کرده اند در واقع ظرفیت و توانایی درک مسائل اخلاقی را دارند که این امر می تواند نقشی موثر در عملکرد شخصی و تحصیلی آنها و سازگاری موثرتر ایفا کند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق تحصیلی، هوش اخلاقی، سازگاری اجتماعی، تاب آوری تحصیلی، خودکارامدی تحصیلی
متن کامل [PDF 1291 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/1 | پذیرش: 1403/9/14 | انتشار: 1404/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Al Ameri A N H, Mohajeran B. Analysis of The Relationship Between Moral Intelligence and Social Adaptation, Academic Resilience and Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Academic Ethics. Ethics in Science and Technology 2025; 20 :187-193
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3347-fa.html

العامری ارکان نظیر حسین، مهاجران بهناز. تحلیل رابطۀ هوش اخلاقی با سازگاری اجتماعی، تاب آوری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی: نقش میانجی اخلاق تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 () :187-193

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3347-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714