1- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، Hrk6809@gmail.com 2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (122 مشاهده)
زمینه: امروزه رقابت در میان موسسات خدماتی از جمله بانکها بطور چشمگیری افزایش یافته و شناسایی و بهبود عواملی که بر قصد استفاده مصرف کنندگان از خدمات موسسات تاثیرگذار هستند بسیار مهم است. از جمله مواردی که میتواند بر رفتار مصرف کنندگان تاثیر بگذارد ایجاد تصویری اخلاقی و مثبت از برند است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر قصد استفاده از خدمت با میانجیگری ارش درک شده برند است. روش:پژوهش حاضر با روش توصیفی از نوع همبستگی و بهطور خاص مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، مشتریان بانک ملی استان اردبیل هستند. در این تحقیق براساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 384 تعین گردید و این تعداد پرسشنامه توزیع شد. از این مقدار، تعداد 330 پرسشنامه قابل بررسی و تجزیه و تحلیل بودند. برای اندازهگیری متغیر پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت بررسی مدل تحقیق با کمک تحلیل ساختارهای عاملی و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار لیزرل به بررسی پژوهشها پرداخته شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی اخلاقی با میانجیگری ارزش درک شده برند بر قصد استفاده از خدمت تاثیر معناداری دارد و بازاریابی اخلاقی بر ارزش درک شده برند و همچنین ارزش درک شده بر قصد استفاده از خدمت تاثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: تاثیر بازاریابی اخلاقی بر قصد استفاده از خدمت مشتریان بانک ملی توسطمتغیر ارزش درک شده برند تشدیدمی شودو در صورتی کهارزش درک شده برند بانک ملی افزایشیابداین اثرقویترواگرارزش درک شده برند بانک ملی ضعیفشودطبیعتااین اثرضعیفخواهدشد.
Rahimi kolour H, Morsali hir K. The Relationship Between Ethical Marketing and Service Intention: The Mediating Role of Perceived Brand Value. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (1) : 17 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3270-fa.html
رحیمی کلور حسین، مرسلی هیر کیانوش. رابطه بازاریابی اخلاقی با قصد استفاده از خدمت: نقش میانجی ارزش درک شده برند. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (1) :131-136