1- 1. گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران ، paslaripayam356@gmail.com
چکیده: (513 مشاهده)
زمینه: اکنون که حجم عظیمی از گردش اطلاعات، مبادلاتعلمی-آموزشی و تعاملهای انسانی در بستر شبکههای اجتماعی انجام می گیرد، انگارههای اخلاقی می تواند یکی از مهمترین دغدغه های فعالیت در این فضای نوین باشد. هدف تحقیق بررسی اثر شبکه های اجتماعی بر شکل گیری انگاره های اخلاقی در حوزه خدمات آموزشی می باشد. روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. در بخش کیفی جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و خبرگان در رشتههای بازاریابی و متخصص در حوزه شبکههای اجتماعی بود که بر اساس تکنیک گلوله برفی تا رسیدن به اشباع 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تحلیل با استفاده از روش کدگذاری سه گانه انجام شد. بخش کمی بهمنظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها شکل گرفت و روش آن توصیفی–همبستگی بود. جامعه آماری فعالین حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی بودند که به شیوه تصادفی در دسترس نمونه 384 نفره انتخاب شد. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود و برای تحلیل داده ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج بخش کیفی پژوهش حاکی وجود 202 کد باز بود که در 29 کد محوری طبقه بندی شد بود. نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که شرایط علی پژوهش بر برند آموزشی در مخاطبان(599/0) برند شخصی بر راهبردهای پژوهش در مخاطبان(241/0) عوامل مداخلهای پژوهش بر راهبردهای پژوهش درمخاطبان(729/0) عوامل زمینهای پژوهش بر راهبردهای پژوهش در مخاطبان(331/0) راهبردهای پژوهش بر پیامدهای پژوهش در مخاطبان(627/0) پیامدهای پژوهش بر نگرش مخاطبان(783/0) اثر معناداری دارد.
نتیجهگیری:شبکه های مجازی میبایست در ارایه خدمات آموزشی بکوشند تصویر مطلوب و اخلاقی خود را در ذهن مخاطب شکل دهند.
Afshari M, Paslari P, Moradpour S. The Effect of Social Networks on the Formation of Moral Concepts (Trust and Loyalty) in the Field of Educational Services. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :202-211 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3244-fa.html
افشاری مرتضی، پاسلاری پیام، مرادپور سعید. اثر شبکه های اجتماعی بر شکل گیری انگاره های اخلاقی( اعتماد و وفاداری) در حوزه خدمات آموزشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :202-211