1- گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، hashemzade_gh@yahoo.com
چکیده: (373 مشاهده)
زمینه: انتقال فناوری فرایندی است که باعث شکل گیری جریان فناوری از مالک دانش بعنوان منبع به بهره گیرنده دانش بعنوان دریافت کننده اطلاق می شود در این فرایند رعایت اصول اخلاق حرفه ای نقش مهمی را ایفا می کند، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفههای اثرگذار در انتقال فناوریهای دانش بنیان با تاکید بر اخلاق حرفه ای در صنعت خودرو انجام شد. روش:روش تحقیق آمیخته (کیفی – کمی) بود، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی خبرگان صنعت خودرو بود و جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان مهندسی شاغل در صنعت خودروی ایران از شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند از نوع نظری با 10 نفر استفاده شد و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 138 نفر به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق تحلیل دلفی فازی و در کمی تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در نرم افزار AHP, Amosانجام شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد مولفههای اخلاق حرفه ای اثرگذار در انتقال فناوریهای دانش بنیان در صنعت خودروشامل آینده نگاری فناوری نرم، آینده نگاری فناوری سخت، اخلاق مداری سیاسی، اخلاق مداری اقتصادی، اخلاق مداری اجتماعی و اخلاق مداری زیست محیطی می باشد. نتیجه گیری: رعایت اخلاق حرفه ای می تواند به عنوان یک راهبرد در راستای انتقال فناوریهای دانش بنیان در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد.
Sabeti M, Hashemzadeh G, Golred P, Rabiei M. Effective Components in the Transfer of Knowledge-Based Technologies with an Emphasis on Professional Ethics in the Automotive Industry. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :184-194 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3242-fa.html
ثابتی منصور، هاشم زاده غلامرضا، گلرد پروانه، ربیعی مهناز. مولفههای اثرگذار در انتقال فناوریهای دانش بنیان با تاکید بر اخلاق حرفه ای در صنعت خودرو. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :184-194