1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشکده حسابداری و مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. 2- 2. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، saeidsayadshirkosh@gmail.com 3- 3. گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده: (693 مشاهده)
زمینه: اخلاق سازمانی یکی از مولفههای اصلی برای بهبود تصویر سازمان نزد ذینفعان میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ایجاد تصویرذهنی مطلوب درسازمان های دولتی با تمرکز بر اخلاقسازمانی شکل گرفت. روش: در این پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. در بخش کیفی روش تحلیل مضمون به کار رفت. جامعه آماری خبرگان متخصصان حوزههای مختلف در سازمانهای زیرمجموعه صنعت نفت بود که نمونه ای 10 نفره با استفاده از نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری انتخاب شد. ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته بود و در نهایت دادهها با کدگذاری در نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. در بخش کمی که با روش همبستگی انجام شد جامعه اماری کارکنان و مدیران سازمانهای زیرمجموعه صنعت نفت بود که 426 تن به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادههای تحقیق پرسشنامه محققساخته بود و در نهایت دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس تحلیل گردید. یافتهها: برونداد کیفی نشان داد، مدل تصویر ذهنی مطلوب در صنعت نفت کشور دربردارنده 47 شاخص، 9 مؤلفه و 3 بعد شناسایی گردید. در بخش کمی، سه مؤلفه کلیدی مدل نیز شامل ارتباطات سازمانی، سیاستها و رویههای سازمانی و اخلاقسازمانی شناسایی گردید. نتیجهگیری: اخلاق سازمانی عامل مهمی در ایجاد تصویر ذهنی مطلوب سازمان است. تصویرذهنی مطلوب در سازمان دارای تأثیرات معناداری بر پیامدهای درونسازمانی و برونسازمانی میباشد. مبتنی بر مدل ارائه شده در این مطالعه مدیران و تصمیمگیران در صنعت نفت کشور با بهره گیری از مولفههای اخلاقسازمانی قادر خواهند بود تا بهشیوهای مؤثر و نظاممند تصویر سازمانی مطلوب را ایجاد نموده و توسعه بخشند.