[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 138-129 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق سازمانی: ارایه مدل تصویر ذهنی مطلوب
محسن استاد رحیمی1 ، سعید صیاد شیرکش 2، ابوالفضل کاظمی3
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشکده حسابداری و مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2- 2. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، saeidsayadshirkosh@gmail.com
3- 3. گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده:   (555 مشاهده)
زمینه: اخلاق سازمانی یکی از مولفه­های اصلی برای  بهبود تصویر سازمان نزد ذی­نفعان می­باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ایجاد تصویرذهنی مطلوب درسازمان های دولتی با تمرکز بر اخلاق­سازمانی شکل گرفت.
روش: در این پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. در بخش کیفی روش تحلیل مضمون به کار رفت. جامعه آماری خبرگان متخصصان حوزه­های مختلف در سازمان­های زیرمجموعه صنعت نفت بود که نمونه ای 10 نفره با استفاده از نمونه­گیری هدفمند تا اشباع نظری انتخاب شد. ابزار مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود و در نهایت داده­ها با کدگذاری در نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. در بخش کمی که با روش همبستگی انجام شد جامعه اماری کارکنان و مدیران سازمان­های زیرمجموعه صنعت نفت بود که  426 تن به عنوان نمونه با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده­های تحقیق پرسشنامه محقق­ساخته بود و در نهایت داده­ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم­افزار ایموس تحلیل گردید.
یافته­ها: برونداد کیفی نشان داد، مدل تصویر ذهنی مطلوب در صنعت نفت کشور دربردارنده 47 شاخص، 9 مؤلفه و 3 بعد شناسایی گردید. در بخش کمی، سه مؤلفه کلیدی مدل نیز شامل ارتباطات سازمانی، سیاست­ها و رویه­های سازمانی و اخلاق­سازمانی شناسایی گردید.
نتیجه­گیری: اخلاق سازمانی عامل مهمی در ایجاد تصویر ذهنی مطلوب سازمان است.  تصویر­ذهنی مطلوب در سازمان دارای تأثیرات معناداری بر پیامدهای درون­سازمانی و برون­سازمانی می­باشد. مبتنی بر مدل ارائه شده در این مطالعه مدیران و تصمیم­گیران در صنعت نفت کشور با بهره گیری از مولفه­های اخلاق­سازمانی قادر خواهند بود تا به­شیوه­ای مؤثر و نظام­مند تصویر سازمانی مطلوب را ایجاد نموده و توسعه بخشند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق سازمانی، تصویرذهنی، مدل تصویرسازمانی
متن کامل [PDF 576 kb]   (303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار: 1403/2/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ostadrahimi M, Sayyad Shirkosh S, Kazemi A. Organizational Ethics: Presenting a Desirable Mental Image Model. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (1) :129-138
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3235-fa.html

استاد رحیمی محسن، صیاد شیرکش سعید، کاظمی ابوالفضل. اخلاق سازمانی: ارایه مدل تصویر ذهنی مطلوب. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (1) :129-138

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 1 - ( 2-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660