[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 19 - ::
جلد 19 - صفحات 108-101 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه جو اخلاقی و اجتماعی کلاس درس با خودکارآمدی تحصیلی : نقش میانجی اشتیاق تحصیلی
علی سامی قاسم العبیدی1 ، بهناز مهاجران2 ، محمد حسنی
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، b.mohajeran@urmia.ac.ir
چکیده:   (696 مشاهده)
زمینه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ها و عوامل مرتبط با آن، از اولویت‌های اساسی پژوهش ، در نظام آموزش عالی می باشد. از عوامل اساسی در پیشرفت دانشجویان اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی می باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه جو اخلاقی و اجتماعی کلاس درس  با خودکارآمدی تحصیلی با توجه نقش میانجی اشتیاق تحصیلی  در بین دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه بابل عراق می باشد.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 1025 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه بابل عراق، بودند که تعداد 280 نفر آن‌ها از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامۀ استاندارد جو اخلاقی و اجتماعی ، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی جمع‌آوری و با استفاده از آزمون آماری مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (pls) برای فرضیه‌های پژوهشی تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که جو اخلاقی و اجتماعی کلاس به میزان 87% بر اشتیاق تحصیلی و به میزان 31% بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مؤثر است. اشتیاق تحصیلی به میزان 61% بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذار است. هم چنین جو اخلاقی و اجتماعی کلاس با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی بر  خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به میزان 54% تأثیرگذار می باشد.
نتیجه‌گیری: نتیجه تحقیق حاضر نشان داد که در دانشجویان خودکارآمدی متاثر از جو اخلاقی و اجتماعی کلاس درس است این جو با فعال کردن اشتیاق تحصیلی خودکارمدی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. 
واژه‌های کلیدی: جو اخلاقی و اجتماعی، اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی.
متن کامل [PDF 878 kb]   (645 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار: 1403/5/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sami Qasim Al-Obeidi A, Mohajeran B, Hasani M. Analysis of the Relationship Between the Moral and Social Atmosphere of the Classroom and Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Academic Enthusiasm. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :101-108
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3154-fa.html

قاسم العبیدی علی سامی، مهاجران بهناز، حسنی محمد. تحلیل رابطه جو اخلاقی و اجتماعی کلاس درس با خودکارآمدی تحصیلی : نقش میانجی اشتیاق تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :101-108

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3154-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710