1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی) دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران. 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، drmahmoudim@pnu.ac.ir
چکیده: (888 مشاهده)
زمینه: رهبران کاریزماتیک به عنوان قهرمانان مدیریت تجلیل می شوند. رهبران کاریزماتیک رهبرانی با عملکرد فوق العاده هستند که الهام میبخشند. کاریزماتیک ها میتوانند رهبران بسیار موثری باشند، اما ممکن است در استانداردهای اخلاقی خود متفاوت باشند. از این رو تحقیق حاضر به طراحی و تببین مدل رهبری کاریزماتیک اخلاقی پرداخته است.
روش: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمّی) بود. در بخش کیفی جامعه آماری خبرگان دانشگاهی حوزه بازاریابی و مدیران عالی و بازاریابی شرکتهای فعال در صنعت چرم بودند که 21 نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و داده ها با تکنیک دلفی تحلیل شدند. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش مدیران وکارشناسان فروش و بازاریابی همچنین نمایندگیهای و فروشندگان محصولات شرکتهای تولید کننده صنایع چرم بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر تعیین گردید و با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بخش دلفی بود و داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها حاکی از آن است که 5 دسته عوامل مؤلفه های مرتبط با شخصیت، مؤلفه های مرتبط با رهبری اخلاقی، مؤلفههای مرتبط با سازمان، استراتژیهای ایجاد و توسعه سازماندر رهبری کاریزماتیک نقش دارند و پیامدهای ایجاد و توسعه رهبری کاریزماتیک شامل ارتقای هویت سازمان، تقویت جایگاه رقابتی سازمان و ارتقای ارزش ویژه سازمان میباشد. نتایج بخش کمی نیز مؤید برازش مدل و تأیید فرضیات آن است. نتیجه گیری: برای خروج از جنبه های تاریک رهبری کاریزماتیک تنها تعهد به ارزشهای اخلاقی است که می تواند راهگشا باشد که بی شک پیامدهای مطلوبی برای سازمان به همراه دارد.
Khadivian1 A, Mahmoudi Meymand M, H. Hosseini M, Eyvazi A. Designing and Explaining the Ethical Charismatic Leadership Model. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :52-59 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3131-fa.html
خدیویان علیرضا، محمودی میمند محمد، حسن حسینی میرزا، عیوضی علی اصغر. طراحی و تببین مدل برند کاریزماتیک اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :52-59