تبیین ویژگی ها و ابعاد انگیزه خدمت با رویکرد اخلاق محور در کار
|
سعید پرده شناس، آذر کفاش پور1، مصیب سامانیان |
|
|
چکیده: (722 مشاهده) |
زمینه: سازمان ها برای دست یابی به اهدافشان بی شک نیازمند افزایش معنویت در محیط کار هستند. پژوهش حاضر، بدنبال ارائه ویژگی هایی است که سازمان ها بتوانند از آن طریق در محل کار، خدمت کردن با رویکرد معنویت محور را ترویج نمایند.
روش: این پژوهش از نوع تفسیری و رویکرد آن کیفی و راهبرد آن، رویکرد داده بنیاد مبتنی بر رویکرد ظاهر شونده گلیزری است. جامعه تحت مطالعه، مدیران عملیاتی شرکت مخابرات خراسان رضوی بودند. از طریق نمونه گیری نظری، 19 نفر از مدیران به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و در نهایت با استفاده از روش کد گذاری داده ها تحلیل شدند.
یافته ها : نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها و کدگذاری در دو مرحله کدگذاری حقیقی و نظری نشان داد که ابعاد انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار شامل هنجارگرا، عاطفی، معناگرا، اجتماعی، دلسوزانه و فداکارانه است. از جمله ویژگی های شکل دهنده انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار شامل ویژگیهای شغل، مشخصههای دانشی، سرمایه اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی است. عوامل همبسته نیز شامل: مشارکت اجتماعی در سازمان و تحکیم سرمایه اجتماعی است که مدیران سازمان باید به این ویژگی ها توجه کنند.
نتیجه گیری: با توجه به ابعاد انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار در این پژوهش، انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار دارای ویژگی هایی است که مدیران شرکت مخابرات را تشویق می کند برای توسعه انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار به این عوامل توجه کنند |
|
واژههای کلیدی: انگیزه خدمت، رویکرد معنویت محور، اخلاق حرفه ای |
|
متن کامل [PDF 487 kb]
(337 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/12 | پذیرش: 1400/9/21 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|