[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 101-92 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه‌ریزی درسی و تدوین سرفصل‌های آموزشی اخلاق پژوهش
علیرضا ثقه الاسلامی
چکیده:   (258 مشاهده)
زمینه: اخلاق پژوهش زیرمجموعه‌ای از اخلاق کاربردی است که به بررسی و تحلیل مسائل و چالش‌های اخلاقی مطرح در انجام فعالیت‌های پژوهشی می‌پردازد. هدف این مقاله طراحی برنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی اخلاق در پژوهش است.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش دلفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 15 نفر از متخصصان اخلاق در پژوهش است. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ای با 31 گویه است که در مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت تهیه شده است. در مرحله اول 13 نفر به این پرسشنامه پاسخ دادند. پس از پاسخ اولیه مشارکت‌کنندگان، در مرحله دوم، گزارش جمع‌بندی برای آنان مجددا ارسال شد و امکان تجدیدنظر در طراحی پرسش‌ها و ارائه پاسخ‌های ایشان با آگاهی از میانگین پاسخ‌های دیگر متخصصان مشارکت‌کننده فراهم شد. در این مرحله 12 نفر از متخصصان پاسخ دادند و هیچ ‌یک تغییری در پاسخ‌های اولیه خود ندادند.
یافته‌ها: از نظر متخصصان اخلاق در پژوهش، از میان 31 موضوع در این برنامه درسی، «مسئولیت اجتماعی محققان نسبت به جامعه» دارای بیشترین اهمیت و «کارآمدی محققان در استفاده از منابع و امکانات علمی» دارای کمترین اهمیت است. هم‌چنین، در میان 5 سرفصل پیشنهادی در این برنامه درسی، «آشنایی با اصول اخلاقی مرتبط با آزمودنی‌های انسانی در فعالیت‌های پژوهشی» از بیشترین اهمیت و «آموزش هر یک از ابعاد چهارگانه مؤثر بر اخلاق در پژوهش (نظریه‌ها و اصول اخلاقی؛ هنجارها و رهنمودهای تخصصی و حرفه‌ای؛ آشنایی و تعامل با هیئت‌های اخلاق پژوهش؛ و ملزومات حقوقی پژوهش)» از کمترین اهمیت برخوردار است.
نتیجه‌گیری: مهم‌ترین مؤلفه‌های برنامه درسی پیشنهادی عبارتند از: 1) تعداد واحد درسی، 2) هدف دوره آموزشی، 3) سرفصل‌های درسی، و 4) منابع درسی.
واژه‌های کلیدی: اخلاق پژوهش، برنامه درسی، سرفصل آموزشی، نظام آموزش عالی
متن کامل [PDF 792 kb]   (174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/4 | پذیرش: 1400/10/5 | انتشار: 1402/8/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Curriculum Planning and Compilation of Educational Topics on Research Ethics. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (3) :92-101
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3088-fa.html

ثقه الاسلامی علیرضا. برنامه‌ریزی درسی و تدوین سرفصل‌های آموزشی اخلاق پژوهش. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (3) :92-101

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3088-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645