تبیین و تحلیل نسبت تربیت اخلاقی و دینی با فناوری اطلاعات و ارتباطات
|
اکبر رهنما*1، جواد جهان2 |
1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. 2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران. |
|
چکیده: (65 مشاهده) |
زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات در تقابل با تربیت اخلاقی و دینی، مفهومی چالش بر انگیز است که با ایدئولوژی های مختلف و انتظارات تجویزی همراه است، با درک این مهم در این مقاله با رویکرد کتابخانه ای به تبیین و نسبت بین رویکردهای تربیت اخلاقی و دینی با فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته شد و به طورکلی دیدگاه های فلسفی درباره فناوری درسه دیدگاه مدرنیسم، انتقادی و پست مدرنیسم و رویکردهای عمده تربیت اخلاقی و دینی در سه رویکرد تلقینی، سکولار و دموکراتیک تقسیم بندی و مورد بحث قرارگرفت.
نتیجه گیری: رویکرد تربیت اخلاقی و دینی تلقینی با دیدگاه فلسفی مدرنیسم در باب فناوری ناهمسو، با دیدگاه فلسفی انتقادی در باب فناوری ناهمسو و همچنین این رویکرد با دیدگاه پست مدرنیسم نیز ناهمسو بود. رویکرد تربیت دینی سکولار با دیدگاه فلسفی مدرنیسم همسو و با دیدگاه فلسفی پست مدرنیسم ناهمسو بود. رویکرد تربیت دینی دموکراتیک بادیدگاه فلسفی مدرنیسم در باب فناوری همسو، با دیدگاه انتقادی همسو و بادیدگاه پست مدرنیسم نیز همسو بود. در نتیجه اخلاق، دین و فناوری می توانند با یکدیگر مطابقت و هم نشینی داشته باشند، زیرا هر سه خاصیت جذب کنندگی و خیره کنندگی را دارا می باشند. |
|
واژههای کلیدی: تربیت اخلاقی، تربیت دینی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعلیم وتربیت |
|
متن کامل [PDF 446 kb]
(67 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/4 | پذیرش: 1401/11/9 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|