1- 1. دانشجوی مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، mohammadmehdiparhizgar@gmail.com 3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده: (529 مشاهده)
زمینه: اعتماد مهمترین شاخص کلیدی تعاملاتانسانی است. اصلیترین عامل ایجاد کننده اعتماد، وفاداری به اصول اخلاقی در تعاملات است. لذا، پژوهش حاضر با هدف ارایه الگو در زمینه عوامل اخلاقی موثر بر اعتماد مشتریان در کسب و کارهای آنلاین انجام شد. روش: این پژوهش با رویکردی ترکیبی (کیفی-کمّی) و مبتنی بر دوروش تحقیق تکنیک دلفی (دربخش کیفی) و روش معادلاتساختاری (در بخش کمی) به انجام رسیده است. بر این اساس در بخش کیفی جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران کسب و کارهای اینترنتی بودند که بااستفادهازروشهاینمونهگیریغیراحتمالی و ترکیبی از روشهای هدفدار (قضاوتی) و زنجیرهای 30 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و دادهها با تکنیک دلفی تحلیل شدند. در بخش جامعه آماری، کاربران سامانه حمل و نقل اینترنتی اسنپ در استان یزد و اصفهان بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به شیوه تصادفی ساده برابر با 382 نفر تعیین شد. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بخش دلفی بود و در نهایت دادهها با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: از بخش کیفی هفت دسته عوامل شناسایی شد کهدر قالب سه بعد اصلی الف) عوامل مرتبط با مشتری (عوامل شناختی و عوامل تجربی)؛ ب) عوامل مرتبط با فروشنده (عوامل سیستمی و عوامل اخلاقی اعتمادساز در مشتریان) و ج) زیرساختهای تجارت الکترونیک (زیرساختهای امنیتی، زیرساخت های عمومی، زیرساختهای حقوقی و قانونی) دسته بندی شدند. نتیجهگیری: رعایت اخلاق حرفهای و حسن شهرت یک کسب وکار اینترنتی میتواند در ایجاد اعتماد مشتریان اثرگذار باشد
. Dehghani Firouzabadi1 M, Parhizgar M, Vazifedoost H, Bagheri M. Ethical Model of Expanding Customer Trust in Internet Businesses. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :74-83 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3072-fa.html
دهقانی فیروزآبادی مرتضی، پرهیزگار محمد مهدی، وظیفه دوست حسین، باقری محمد. الگوی گسترش اعتماد مشتریان در کسب و کارهای اینترنتی با توجه به مولفه های اخلاقی اثرگذار. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :74-83