ارزیابی ابعاد و زمینههای بانکداری اخلاقی- اجتماعی
|
علی مزدباف زاده1، سهیلا زرین جوی الوار2، فریدون امیدی3 |
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران . 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحدآبادان، دانشگاه آزاداسلامی،آبادان، ایران 3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران |
|
چکیده: (254 مشاهده) |
زمینه: جنبش بانکداری اخلاقی شامل: سرمایهگذاری اخلاقی، سرمایهگذاری تأثیری، سرمایهگذاری مسئولانۀ اجتماعی است و با جنبشهایی مانند تجارت عادلانه، مصرف گرایی اخلاقی و کسب و کار اجتماعی ارتباط دارد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی و اولویتبندی ابعاد و زمینههای بانکداری اخلاقی- اجتماعی است.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی – پیمایشی بود. جامعه تحقیق شامل پرسنل بانک مسکن در شهرستان اهواز بودند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 213 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. در نهایت با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری در PLS به تأیید و اعتبار سنجی مدل استخراج شده پرداخته شد.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده مدل مفهومی تحقیق که شامل 8 بعد و 22 زمینه بود مورد ارزیابی قرار گرفت و یافتههای پژوهش نشان داد که مدل از اعتبار لازم برخوردار بود.
نتیجه گیری: بانکداری اخلاقی دریچه جدیدی برای دست اندرکاران و فعالان حوزه بانکی است که میتواند پیامدهای فردی، اجتماعی، سازمانی، انسانی، فرهنگی، ملی و حتی بین المللی را داشته باشد. شعب بانک مسکن برای اینکه بتوانند به سمت چنین ساختاری حرکت کنند باید محرکها و پیشرانهای بانکداری اخلاقی-اجتماعی را به خوبی درک کنند. این محرکها شامل مسائل فرهنگی (باورها، ارزشها و فرهنگ پایداری)، ارزش مداری (منفعت انسانی، معنوی و اجتماعی) و زیرساختها (زیرساختهای اقتصادی، قانونی، اجتماعی و فرهنگی) هستند. |
شمارهی مقاله: 16 |
واژههای کلیدی: بانکداری اخلاقی- اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، ارزش مداری |
|
متن کامل [PDF 760 kb]
(176 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/10/12 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|