[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 18 - ::
جلد 18 - صفحات 129-124 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی ابعاد و زمینه‌های بانکداری اخلاقی- اجتماعی
علی مزدباف زاده1، سهیلا زرین جوی الوار2، فریدون امیدی3
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران .
2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحدآبادان، دانشگاه آزاداسلامی،آبادان، ایران
3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
چکیده:   (254 مشاهده)
زمینه: جنبش بانکداری اخلاقی شامل: سرمایه‌گذاری اخلاقی، سرمایه‌گذاری تأثیری، سرمایه‌گذاری مسئولانۀ اجتماعی است و با جنبش‌هایی مانند تجارت عادلانه، مصرف گرایی اخلاقی و کسب و کار اجتماعی ارتباط دارد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی و اولویت­بندی ابعاد و زمینه‌های بانکداری اخلاقی- اجتماعی است.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه تحقیق شامل پرسنل بانک مسکن در شهرستان اهواز بودند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 213 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. در نهایت با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری در PLS به تأیید و اعتبار سنجی مدل استخراج شده پرداخته شد.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده مدل مفهومی تحقیق که  شامل 8 بعد و 22 زمینه بود مورد ارزیابی قرار گرفت و  یافته‌های پژوهش نشان داد که مدل از اعتبار لازم برخوردار بود.
نتیجه گیری: بانکداری اخلاقی دریچه جدیدی برای دست اندرکاران و فعالان حوزه بانکی است که می‌تواند پیامدهای فردی، اجتماعی، سازمانی، انسانی، فرهنگی، ملی و حتی بین المللی را داشته باشد. شعب بانک مسکن برای اینکه بتوانند به سمت چنین ساختاری حرکت کنند باید محرک‌ها و پیشران‌های بانکداری اخلاقی-اجتماعی را به خوبی درک کنند. این محرک‌ها شامل مسائل فرهنگی (باورها، ارزش‌ها و فرهنگ پایداری)، ارزش مداری (منفعت انسانی، معنوی و اجتماعی) و زیرساخت‌ها (زیرساخت‌های اقتصادی، قانونی، اجتماعی و فرهنگی) هستند.
شماره‌ی مقاله: 16
واژه‌های کلیدی: بانکداری اخلاقی- اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، ارزش مداری
متن کامل [PDF 760 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/10/12 | انتشار: 1402/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating the Dimensions and Contexts of Ethical-social Banking. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (0) : 16
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3019-fa.html

مزدباف زاده علی، زرین جوی الوار سهیلا، امیدی فریدون. ارزیابی ابعاد و زمینه‌های بانکداری اخلاقی- اجتماعی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (0) :124-129

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3019-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657