1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. 2- گروه مدیریت، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. ، serajaldinmohebbi@gmail.com 3- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (693 مشاهده)
زمینه: اخلاق و فرهنگ، بزرگترین نیاز جامعۀ بشری و عامل اصلی عفاف و نشاط و تداوم حیات و جوامع است. امروزه مباحث حوزۀ اخلاق و فرهنگ به عنوان مهمترین عامل در توسعۀ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، انسانی یک کشور، در کانون توجه صاحبنظران، اندیشمندان و نخبگان قرار گرفته از این رو هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مفهومی تحولات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی کشور بود. روش: این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفی- اکتشافی مبتنی بر روش «داده بنیاد» است. جامعه تحقیق نخبگان و صاحب نظران در حوزه تحقیقاتی پژوهش بودند. نمونه گیری به روش گلوله برفی تا اشباع نظری انجام شد و 17 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده ها با روش کدگذاری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که براساس نقطه نظرات مصاحبه شوندگان این پژوهش بیست ۲۰ مفهوم فرعی و در زیر مجموعه ۶ مقوله اصلی یعنی مشخصه های تحولات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی، عوامل شکل دهنده، عوامل تقویت کننده، موانع شکلگیری، راهبردها و پیامدهای الگوی مفهومی استخراج شده است. نتیجه گیری: الگوی مفهومی تحقیق با مقوله های محوری مدیریت، بینش، ایدیولوژی و نوآوری؛ مقوله های بسترساز و شکل دهنده شامل توسعه انسانی، توسعه اقتصادی، توسعه مدرن شهری، توسعه اخلاقی- اجتماعی و تحولات سیاسی اجتماعی؛ مقوله های تقویت کننده شامل رسانه های جمعی، اخلاق اجتماعی و فن آوری نوین؛ و عواملی مانند شکاف اجتماعی و بحران اقتصادی به عنوان عوامل مانعی و جهانی شدن و تمدن سازی حاصل و پیامد این الگوی مفهومی احصاء گردید
Karegar K, Mohebbi S, Shojaei Fard A. Conceptual Model of Moral, Cultural and Social Developments in the Country. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :134-142 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2996-fa.html
کارگر کوثر، محبی سراج الدین، شجاعی فرد علی. الگوی مفهومی تحولات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی کشور. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :134-142