گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، kazhalshikhahmadi@yahoo.com
چکیده: (711 مشاهده)
زمینه: توجه به راهبردهای اخلاقی در آموزش کارآفرینی می تواند از عوامل مهمی باشد که زمینه توسعه اخلاق کارآفرینی را فراهم می آورد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای اخلاقی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی انجام شد. روش: روش تحقیق پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بود. مشارکت کنندگان خبرگان و اساتید دانشگاهی بودند. روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری با 13 نفر استفاده شد، برآورد حجم نمونه مورد نظر بر مبنای اشباع نظری داده ها انجام شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. روایی و پایایی ابزارهای گردآوری داده های پژوهش مورد تایید قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده ها در از طریق کدگذاری باز انجام شد. یافته ها: یافته های بخش کیفی نشان داد که 45 شاخص راهبردهای اخلاقی آموزش کارآفرینی در پنج عامل اخلاق مداری در ساختار مدیریت، اخلاق مداری در فعالیت های تیمی، بازتعریف ارزش های اخلاقی کارآفرینی، اصلاح قوانین و آیین نامه ها، نهادینه سازی اخلاق حرفه ای شناسایی شد، یافته های بخش کمی نیز نشان داد که بار عاملی تمامی شاخص های شناسایی مورد تایید قرار می گیرد. نتیجه گیری: شناسایی عوامل راهبردهای اخلاقی در راستای آموزش کارآفرینی می تواند به عنوان یک راهبرد در راستای ارتقای رفتارهای کارآفرینانه مورد توجه قرار گیرد.
Shikh Ahmadi K. Identifying the Ethical Strategies of Entrepreneurship Education in the Higher Education System. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :188-193 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2977-fa.html
شیخ احمدی کژال. شناسایی راهبردهای اخلاقی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :188-193