[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 199-194 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه درک منشور اخلاق حرفه ای و هوش با رفتار اخلاقی در دانشجویان حسابداری
بهنام کرمشاهی1 ، ساسان خادمی2
1- گروه حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، behnamkaramshahi@uk.ac.ir
2- دانش آموختۀ دکتری، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (784 مشاهده)
زمینه: دانشجویان حسابداری ورودی به یک فرآیند تحصیلی هستند و حسابداران خروجی این فرایند می­باشند. رفتار اخلاقی یک دانشجوی حسابداری باید مطابق با رفتار یک حسابدار باشد که از طریق فرآیند تحصیلی از دانشگاه­ها فارغ التحصیل شده­ است. انتظار می­رود، سطح درک دانشجویان از قوانین و مقررات اخلاق حرفه­ای و مولفه­های هوش آن­ها، رفتار اخلاقی آن­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد. بنابراین پژوهش حاضر رابطه درک منشور اخلاقی حرفه حسابداری و هوش عقلانی، هیجانی و معنوی دانشجویان حسابداری با رفتار اخلاقی آن­ها را بررسی می­کند.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع میدانی است. از جامعه دانشجویان حسابداری تعداد 310 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم SPSS  نسخه 22 و روش رگرسیون خطی چند گانه استفاده شده است.
یافته­ها: نتایج نشان می­دهد که درک دانشجویان حسابداری از منشور اخلاقی حرفه و همچنین دو مولفه هوش یعنی هوش هیجانی و هوش معنوی، با رفتار اخلاقی دانشجویان حسابداری رابطه مثبت و معنی­داری دارند. همچنین، هوش عقلانی با رفتار اخلاقی دانشجویان حسابداری رابطه معنی­داری ندارد.
نتیجه ­گیری: درک دانشجویان از منشور اخلاق حرفه­ای و همچنین هوش هیجانی و هوش معنوی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی آن­ها هستند و باید مورد توجه سیاست­گذاران و ناظران نظام آموزشی قرار گیرند. نتایج پژوهش ضرورت گنجاندن درس­های؛ روانشناسی، جامعه شناسی، سبک و آئین زندگی، اخلاق کاربردی، ارتباطات اجتماعی، مشاوره اجتماعی و معارف را برای تقویت هوش هیجانی و هوش معنوی در برنامه درسی رشته حسابداری آشکار می­سازد.
واژه‌های کلیدی: رفتار اخلاقی، منشور اخلاقی حرفه، هوش عقلانی، هوش هیجانی، هوش معنوی
متن کامل [PDF 405 kb]   (507 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/4/24 | انتشار: 1403/9/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karamshahi B, Khademi S. The Relationship between the Understanding of Professional Code of Ethics and Intelligence with Ethical Behavior in Accounting Students. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :194-199
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2962-fa.html

کرمشاهی بهنام، خادمی ساسان. رابطه درک منشور اخلاق حرفه ای و هوش با رفتار اخلاقی در دانشجویان حسابداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :194-199

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2962-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710