1- گروه حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، behnamkaramshahi@uk.ac.ir 2- دانش آموختۀ دکتری، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
چکیده: (784 مشاهده)
زمینه: دانشجویان حسابداری ورودی به یک فرآیند تحصیلی هستند و حسابداران خروجی این فرایند میباشند. رفتار اخلاقی یک دانشجوی حسابداری باید مطابق با رفتار یک حسابدار باشد که از طریق فرآیند تحصیلی از دانشگاهها فارغ التحصیل شده است. انتظار میرود، سطح درک دانشجویان از قوانین و مقررات اخلاق حرفهای و مولفههای هوش آنها، رفتار اخلاقی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین پژوهش حاضر رابطه درک منشور اخلاقی حرفه حسابداری و هوش عقلانی، هیجانی و معنوی دانشجویان حسابداری با رفتار اخلاقی آنها را بررسی میکند. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع میدانی است. از جامعه دانشجویان حسابداری تعداد 310 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم SPSS نسخه 22 و روش رگرسیون خطی چند گانه استفاده شدهاست. یافتهها: نتایج نشان میدهد که درک دانشجویان حسابداری از منشور اخلاقی حرفه و همچنین دو مولفه هوش یعنی هوش هیجانی و هوش معنوی، با رفتار اخلاقی دانشجویان حسابداری رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین، هوش عقلانی با رفتار اخلاقی دانشجویان حسابداری رابطه معنیداری ندارد. نتیجه گیری: درک دانشجویان از منشور اخلاق حرفهای و همچنین هوش هیجانی و هوش معنوی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی آنها هستند و باید مورد توجه سیاستگذاران و ناظران نظام آموزشی قرار گیرند. نتایج پژوهش ضرورت گنجاندن درسهای؛ روانشناسی، جامعه شناسی، سبک و آئین زندگی، اخلاق کاربردی، ارتباطات اجتماعی، مشاوره اجتماعی و معارف را برای تقویت هوش هیجانی و هوش معنوی در برنامه درسی رشته حسابداری آشکار میسازد.
Karamshahi B, Khademi S. The Relationship between the Understanding of Professional Code of Ethics and Intelligence with Ethical Behavior in Accounting Students. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :194-199 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2962-fa.html
کرمشاهی بهنام، خادمی ساسان. رابطه درک منشور اخلاق حرفه ای و هوش با رفتار اخلاقی در دانشجویان حسابداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :194-199