1- 1. دانشجوی دکتری گروه مدیریت مالی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ، im_mahmoodi@yahoo.com 2- 2. گروه مدیریت مالی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.، دانشگاه آزاد اسلامی 3- 3. گروه حسابداری ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران، دانشگاه آزاد
چکیده: (69 مشاهده)
زمینه: خطراخلاقی به معنی رفتار فرصت طلبانه مدیران به منظور افزایش منافع شخصی به شیوه ای غیر اخلاقی است. خطر اخلاقی مدیران پیامدهای نامطلوبی بر سلامت مالی شرکت ها دارد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خطر اخلاقی و احتمال زامبی شدن شرکت ها است. روش: روش پژوهش از لحاظ هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و روش نمونه گیری حذف سیستماتیک می باشد. داده های پژوهش از سایت سازمان بورس اوراق بهادار گردآوری شده است. هم چنین از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها و انجام رگرسیون چند متغیره لاجستیک باینری استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد خطر اخلاقی رابطه ای مثبت و معنی دار با احتمال زامبی شدن شرکت ها دارد. شواهد این پژوهش نشان می دهد با افزایش ریسک مالی ، احتمال زامبی شدن شرکت ها به طور معنی داری افزایش و با افزایش سودآوری، احتمال زامبی شدن شرکت ها به طور معنی داری کاهش می یابد. نتیجه گیری: خطر اخلاقی به عنوان یکی از سوگیری های رفتاری مدیران ؛ می تواند ریسک درماندگی مالی شرکت ها و در نتیجه احتمال زامبی شدن آن ها را افزایش دهد. لذا در ارزیابی سیاست های جلوگیری کننده از زامبی شدن شرکت ، این موضوع باید مد نظر تحلیل گران مالی و سیاست گذاران بازار سرمایه قرار گیرد.
Mahmoodi I, ohadi F, Yaghobnezhad A. The Relationship between Moral Hazard and the Probability of a Company Becoming a Zombie. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :195-200 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2921-fa.html
محمودی ایمان، اوحدی فریدون، یعقوب نژاد احمد. رابطه میان خطر اخلاقی و احتمال زامبی شدن شرکت. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :195-200