[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 178-168 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کیفی اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران
لیلا محمدی1 ، شهرام علم 2، زهرا علم3 ، محمد سجادیان4
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد شوشتر،اهواز، ایران.
2- 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ری، تهران، ایران. ، alamsharam@gmail.com
3- 3. گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد روهن، تهران، ایران.
4- 4. گروه فیزیولوژی ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،اهواز، ایران
چکیده:   (232 مشاهده)
زمینه: از آنجا که معلمان، وظیفه تدریس و آموزش را به عهده دارند باید نه تنها در حرفه معلمی مهارت داشته باشند بلکه می بایست با اصول اخلاقی نیز آشنا باشند. لذا، هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران بود.
روش: تحقیق حاضر، کاربردی بود که با رویکرد کیفی و به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند که 20 نفر از میان آن‌ها به صورت نمونه‌گیری هدفمند ـ گلوله برفی تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاری بود که برای روایی و پایایی آن، از روش مقبولیت، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گرفت.
یافته ها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 175 کد در پنج محور شرایط علی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبرد و پیامد در قالب 46 مفهوم و 15 مقوله­ی مرتبط با پوشش مدل توسعه اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی شناسایی شدند.
نتیجه گیری: رعایت اخلاق حرفه­ای توسط معلمان تربیت بدنی تضمین کننده­ی سلامت فرآیند یاددهی- یادگیری در حوزه ورزش و آموزش آن است و موجب افزایش تعهد پاسخگویی مدرسان نسبت به نیازهای فراگیران میشود چرا که معلمان در بهتر یا بدتر شدن ساختار اخلاقی جامعه­ای که در آن زندگی می­کنند، نقش مهمی دارند  معلمان باید یک الگو با رفتارشان برای جامعه خاصی که در آن زندگی میکنند، باشند .
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه ای، معلمان تربیت بدنی
متن کامل [PDF 637 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/20 | پذیرش: 1402/3/29 | انتشار: 1403/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi L, Alam A, Alam Z, Sajjadian M. Qualitative Analysis of the Professional Ethics of Physical Education Teachers in Iran. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (2) :168-178
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2913-fa.html

محمدی لیلا، علم شهرام، علم زهرا، سجادیان محمد. تحلیل کیفی اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (2) :168-178

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2913-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660