1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد شوشتر،اهواز، ایران. 2- 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ری، تهران، ایران. ، alamsharam@gmail.com 3- 3. گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد روهن، تهران، ایران. 4- 4. گروه فیزیولوژی ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،اهواز، ایران
چکیده: (232 مشاهده)
زمینه: از آنجا که معلمان، وظیفه تدریس و آموزش را به عهده دارند باید نه تنها در حرفه معلمی مهارت داشته باشند بلکه می بایست با اصول اخلاقی نیز آشنا باشند. لذا، هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش ایرانبود. روش: تحقیق حاضر، کاربردی بود که با رویکرد کیفی و به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند که 20 نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری هدفمند ـ گلوله برفی تا مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاری بود که برای روایی و پایایی آن، از روش مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گرفت. یافته ها: نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 175 کد در پنج محور شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبرد و پیامد در قالب 46 مفهوم و 15 مقولهی مرتبط با پوشش مدل توسعه اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی شناسایی شدند. نتیجه گیری: رعایت اخلاق حرفهای توسط معلمان تربیت بدنی تضمین کنندهی سلامت فرآیند یاددهی- یادگیری در حوزه ورزش و آموزش آن است و موجب افزایش تعهد پاسخگویی مدرسان نسبت به نیازهای فراگیران میشود چرا که معلمان در بهتر یا بدتر شدن ساختار اخلاقی جامعهای که در آن زندگی میکنند، نقش مهمی دارند معلمان باید یک الگو با رفتارشان برای جامعه خاصی که در آن زندگی میکنند، باشند .
Mohammadi L, Alam A, Alam Z, Sajjadian M. Qualitative Analysis of the Professional Ethics of Physical Education Teachers in Iran. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (2) :168-178 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2913-fa.html
محمدی لیلا، علم شهرام، علم زهرا، سجادیان محمد. تحلیل کیفی اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (2) :168-178