[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 120-113 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل اخلاق حرفه ای بر مبنای توانمندی های منش و هیجانات معلم: نقش واسطه ای هویت اخلاقی
سیما فتح آبادی1 ، میترا کامیابی 2، نجمه حاجی پور عبایی، حمدالله منظری توکلی
1- 1. دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2- 2. گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، mitrakamyabi39@gmail.com
چکیده:   (285 مشاهده)
زمینه: معلمان با استفاده از ارزیابی­های اولیه و ثانویه از بافت مدرسه و کلاس درس، می توانند تجارب اخلاقی موثر­ و درکی نسبی از توانمندیها و هیجانات خود به دست ­آورند. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مدل اخلاق­حرفه­ ای بر مبنای توانمندی­های منش و هیجانات معلم با در نظر گرفتن نقش واسطه­ای هویت اخلاقی در معلمان شهر بابک می­باشد.
روش: تحقیق حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی-همبستگی بود. جامعه­ی آماری پژوهش شامل معلمان شهر بابک می­باشد،  روش نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری در دسترس بود. تعداد حجم نمونه 384 نفر از معلمان شهر بابک بود. ابزار گردآوری­داده­ها پرسشنامه بود و در نهایت داده ­ها با روش تحلیل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS23 و Smart PLS تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات نشان داد مقدار ضریب مسیر مقدار قابل قبولی به دست آمده و همچنین ضرایب t برای اکثر فرضه‌های تحقیق مقدار بالایی(بالاتر از96/1) بدست آمده اند، لذا در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بودن تمام فرضیات تایید می‌شود. با توجه به آزمون سوبل اثر غیر مستقیم متغیرهای میانجی درسطح 5 درصد با آماره سوبل 3.56 است و فاصله اطمینان آنها نیز بطور قابل ­توجهی بیشتر از صفر است. نتایج نشان می­دهد اثر متغیر میانجی در مدل رگرسیونی معنادار است و تاثیرگذار است.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر بین اخلاق ­حرفه ­ای بر مبنای توانمندیهای منش و هیجانات معلم با نقش واسطه ­ای هویت اخلاقی در معلمان شهرستان شهر بابک رابطه وجود دارد و می توان نتیجه گرفت مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، توانمندی‌های منش و هیجانات، هویت اخلاقی
متن کامل [PDF 611 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/1/18 | انتشار: 1403/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seifi Fathabad S, Kamyabi M, Manzari Tavakoli H. The Model of Professional Ethics Based on Teacher's Character Abilities and Emotions: The Mediating Role of Moral Identity. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (2) :113-120
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2870-fa.html

فتح آبادی سیما، کامیابی میترا، حاجی پور عبایی نجمه، منظری توکلی حمدالله. مدل اخلاق حرفه ای بر مبنای توانمندی های منش و هیجانات معلم: نقش واسطه ای هویت اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (2) :113-120

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2870-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660