1- 1. دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران 2- 2. گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، mitrakamyabi39@gmail.com
چکیده: (285 مشاهده)
زمینه: معلمان با استفاده از ارزیابیهای اولیه و ثانویه از بافت مدرسه و کلاس درس، می توانند تجارب اخلاقی موثر و درکی نسبی از توانمندیها و هیجانات خود به دست آورند. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مدل اخلاقحرفه ای بر مبنای توانمندیهای منش و هیجانات معلم با در نظر گرفتن نقش واسطهای هویت اخلاقی در معلمان شهر بابک میباشد. روش: تحقیق حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های توصیفی-همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل معلمان شهر بابک میباشد، روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری در دسترس بود. تعداد حجم نمونه 384 نفر از معلمان شهر بابک بود. ابزار گردآوریدادهها پرسشنامه بود و در نهایت داده ها با روش تحلیل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS23 و SmartPLS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات نشان داد مقدار ضریب مسیر مقدار قابل قبولی به دست آمده و همچنین ضرایب t برای اکثرفرضههای تحقیق مقدار بالایی(بالاتر از96/1) بدست آمده اند، لذا در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بودن تمام فرضیات تایید میشود. با توجه به آزمون سوبل اثر غیر مستقیم متغیرهای میانجی درسطح 5 درصد با آماره سوبل 3.56است و فاصله اطمینان آنها نیز بطور قابل توجهی بیشتر از صفر است. نتایج نشان میدهد اثر متغیر میانجی در مدل رگرسیونی معنادار است و تاثیرگذار است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر بین اخلاق حرفه ای بر مبنای توانمندیهای منش و هیجانات معلم با نقش واسطه ای هویت اخلاقی در معلمان شهرستان شهر بابک رابطه وجود دارد و می توان نتیجه گرفت مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است.
Seifi Fathabad S, Kamyabi M, Manzari Tavakoli H. The Model of Professional Ethics Based on Teacher's Character Abilities and Emotions: The Mediating Role of Moral Identity. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (2) :113-120 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2870-fa.html
فتح آبادی سیما، کامیابی میترا، حاجی پور عبایی نجمه، منظری توکلی حمدالله. مدل اخلاق حرفه ای بر مبنای توانمندی های منش و هیجانات معلم: نقش واسطه ای هویت اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (2) :113-120