متغیرهای موثر بر ایجاد و توسعه سندرم زیان دهی بانک با تاکید بر متغیرهای اخلاقی
|
حمیدرضا بهرامی1، منصور گرکز*1، علی خوزین2، علیرضا معطوفی1 |
1- 1. گروه حسابداری، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران 2- 2. گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران |
|
چکیده: (127 مشاهده) |
زمینه: آگاهی از اولویت بندی متغیرهای موثر بر تهدید امنیت و سلامت مالی یک بانک ، موضوع بسیار پر اهمیتی است. همچنین، استفاده مناسب و اخلاق مدارانه از اولویتهای تعیین شده، در تصمیم گیری های مربوط به ادغام شعب دارای زیان دهی مستمر نیز موضوع بااهمیت تری است . هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل بنیادین موثر بر شکل گیری و توسعه سندرم زیان دهی در شعب بانک ملت با تاکید بر متغیرهای اخلاقی است.
روش: پژوهش حاضر کیفی و مبتنی بر رویکرد داده بنیاد بود. جامعه آماری شامل خبرگان حوزه برنامه ریزی ،تصمیم سازی و تصمیم گیری استراتژیک بانک ملت بوده اند که از میان آنها به شکل هدفمند 21 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحلیل مصاحبه بود و داده ها با استفاده کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج کد گذاری باز و محوری برآورد 53 کد اولیه در قالب 11 مقوله از میان 280 مفهوم بود که در نهایت با استفاده از کدگذاری انتخابی این مفاهیم در مدل تحقیق جایابی شدند.
نتیجه گیری: در کنار شرایطی چون شرایط عمومی اقتصاد و شیوه های ناکارآمد مدیریتی، تصمیم گیری های ناکارا، فقدان سیستم های نظارتی و قضایی کارآمد، افت کیفیت خدمات بانکی و ... ، اخلاق می تواند فاکتور مهمی در بروز سندرم زیان دهی بانکی باشد.
|
|
واژههای کلیدی: سندرم زیان دهی بانک، ایمنی مالی، عوامل اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 376 kb]
(80 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/5 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|