1- 1. گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران ، Rastegar_ahmad@pnu.ac.ir 2- 1. گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
چکیده: (306 مشاهده)
زمینه: گسترش استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی در میان نوجوانان بستر قرار گرفتن در معرض برخی خشونت های سایبری را فراهم کرده است. پژوهش حاضر با هدفتعیین نقش واسطه ای اعتیاد اینترنتی، پرسه زنی اینترنتی و محرومیت اجتماعی در رابطه ی بین حمایت اجتماعی و تعدی غیر اخلاقی سایبری در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز به روش تحلیل مسیر انجام شده است. روش: پژوهش،کاربردی و شیوه ی گردآوری و تحلیل داده های آن توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه ی پژوهش دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1401- 1400 می باشند که 381 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسش نامه خود گزارشی متشکل از خرده مقیاس های قربانی اینترنتی و آزارگری اینترنتی، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده ، مقیاس اعتیاد اینترنتی ، مقیاس پرسه زنی اینترنتی و پرسشنامه محرومیت اجتماعی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس تحلیل شدند. یافته ها: با توجه به یافته ها اعتیاد اینترنتی ، پرسه زنی اینترنتی و محرومیت اجتماعی نقش واسطه در رابطه با تعدی غیر اخلاقی سایبری دارند. نتیجه گیری: اگر دانش آموزان از حمایت اجتماعی از طرف خانواده، دوستان و دیگران مهم برخودار باشند در مواجهه با آسیب های فضای مجازی کمتر مورد تعدی غیر اخلاقی سایبری قرار می گیرند .
Rastegar A, Seyf M, negahdari S, dehghani F. The Relationship between Social Support and Cyberbullying: The Mediating Role of Internet Addiction, Internet Loitering, and Social Exclusion. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (2) :179-184 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2803-fa.html
رستگار احمد، صیف محمد حسن، نگهداری سمیه، دهقانی فاطمه. ارائه مدل علی روابط حمایت اجتماعی و تعدی غیر اخلاقی سایبری با نقش واسطه ای اعتیاد اینترنتی، پرسه زنی اینترنتی و محرومیت اجتماعی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (2) :179-184