1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr.hr.saeednia@gmail.com 3- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (897 مشاهده)
زمینه: اخلاق میبایست در تمام تصمیمات بازاریابی به صورت کاملا باز و شفاف مورد توجه قرارگیرد. این پژوهش درصدد بوده است که موضوع خطمشی بازاریابی اخلاقی در تصمیمگیری رفتار مشتریان را مطالعه کرده و نحوه اثرگذاری بازاریابی اخلاقی بر رفتار خرید مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار دهد. روش: محقق بمنظور شناخت مؤلفههای الگوی خطمشی تصمیمگیری خرید مشتریان با تکیه بر مولفه اخلاق در بازارهای صنعتی از رویکرد ترکیبی استفاده نموده است. در بخش کیفی از رویکرد داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری تامینکنندگان و افرادی که در فرآیند فروش و یا خرید لوازم تاسیساتی و صنعتی مشارکت دارند، در نظر گرفته شد که با روش نمونهگیری هدفمند 14 نفر از آنها تا اشباع نظری مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. تحلیل داده ها با کدگذاری انجام شد. در بخش کمی روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری مشتریان محصولات صنعتی بودند که از میان آنها 320 مشتری با روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محققساز بخش کیفی بود. برای تحلیل از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته: در بخش کیفی در نهایت 100کد باز استخراج که در 6 مقوله اصلی و 28 بعد فرعی ارائه شد. در بخش کمی نتایج نشانگر این بود که مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: در بازار های صنعتی رعایت اخلاق کسب وکار نقش مهمی در ایجاد نگرش مثبت به برند صنعتی دارد و این موضوع میبایست توسط مدیران صنعتی رعایت گردد. همچنین اخلاق در فرایند تصمیمگیری خرید نقش کلیدی و تاثیرگذار در انتخاب برندهای صنعتی دارد.
Mirkiaei S, Saeednia H, Alipoor Darvish Z. Presenting an Ethical Marketing Policy Model in Deciding Customer Behavior in Industrial Markets. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :170-177 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2790-fa.html
میرکیائی تمی جانی سیده هانیه، سعیدنیا حمیدرضا، علی پور درویش زهرا. ارائه الگوی خط مشی بازاریابی اخلاقی در تصمیم گیری رفتار مشتریان در بازارهای صنعتی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :170-177