بررسی جایگاه رویکرد تربیت اخلاقی رشدی شناختی در کتاب های درسی فارسی دوره متوسطه اول
|
شیما عطار1، فائزه ناطقی1، نصراله عرفانی2 |
1- 1. گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. 2- 2. گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. |
|
چکیده: (575 مشاهده) |
زمینه: با توجه به نقش عمده کتابهای درسی در توانمندی شناختی و افزایش سطح استدلال و قضاوت اخلاقی دانشآموزان، ارزیابی آنان بر مبنای میزان انعکاس مولفههای رویکرد تربیت اخلاقی رشدی شناختی ضروری است. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین جایگاه مولفههای رویکرد مذکور در محتوای کتابهای درسی فارسی است.
روش: روش تحقیق فعلی آمیخته است که با ترکیبی از روشهای تحلیل محتوای کیفی- قیاسی و تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه آماری را کتابهای درسی فارسی دوره متوسطه اول تشکیل داد و نمونه همان جامعه آماری بود. لذا کلیه محتوای کتابهای نامبرده به روش تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفت. از چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای گردآوری دادههــا و از روش آنتروپی شانون بــرای تجزیــه و تحلیــل دادههــا بهرهگیری گردید.
یافته ها: برنامهریزان درسی و مولفین در تدوین محتوای کتابهای نامبرده، زمینه و فرصت مناسبی را برای ایجاد روحیه قضاوت صحیح در سطوح رشدی، واگذاری مسئولیت با توجه به سطح توانایی نوجوانان در درک و حل معماهای اخلاقی و همچنین تقویت مهارتهای تصمیمگیری در مواجه با تنگناهای اخلاقی به منظور ساخت ارزشها توسط خود فراگیران و دستیابی به استدلالهای قوی با استفاده از روشهای حل مسئله را فراهم ننمودهاند.
نتیجه گیری: یافتهها حاکی از نیاز جدی به بازنگری در محتوای کتابهای مورد اشاره بر مبنای مولفههای رویکرد رشدی شناختی به منظور پرورش توانایی شناخت اخلاقی در نوجوانان و ارتقای سطح استدلال و قضاوت اخلاقی آنها از طریق ایجاد موقعیتهای مسألهمحور پیرامون معضلات اخلاقی است؛ زیرا میزان توجه به مولفههای رویکرد مذکور در محتوای کتابهای نامبرده از توزیع نرمالی برخوردار نیست..
|
|
واژههای کلیدی: تربیت اخلاقی، دوره متوسطه اول، رویکرد رشدی شناختی، کتاب های درسی فارسی |
|
متن کامل [PDF 243 kb]
(327 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/3 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|