طراحی الگوی شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران با احتساب ملاحظات اخلاقی
|
محمد محمدی1، فریدون آزما2، علی اصغر بیانی3، سامره شجاعی2 |
1- 1. گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، ایران 2- 2. گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، ایران 3- 3. گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، ایران |
|
چکیده: (508 مشاهده) |
زمینه: برای شهود کارآفرینی داشتن یک الگو حائز اهمیت است .کارآیی چنین الگویی مستلزم لحاظ نمودن ملاحظات اخلاقی است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه الگو برای شهود کارآفرینی سازمانی با توجه به ملاحظات اخلاقی در بانک ملی ایران می باشد.
روش: پژوهش حاضر در زمره پژوهش های کیفی ، کاربردی و پیمایشی قرار دارد. جامعه پژوهش دو گروه بود: گروه اول، اساتید دانشگاهی در رشتههای مدیریت دولتی، روانشناسی و کارآفرینی و گروه دوم، مدیران و رؤسای بانک ملی ایران بودند که به روش نمونهبرداری غیراحتمالی و هدفمند تعداد 30 نفر از افراد برای مشارکت در پژوهش شناسایی و انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه و پرسشنامه دلفی فازی بود. داده ها با استفاده از روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس داده های به دست آمده، 42 شاخص با 7 بُعد در الگوی شهود کارآفرینی سازمانی مشخص شد. بر اساس یافته ها بیشترین میزان موافقت خبرگان با مولفه تصمیم گیری اخلاقی، احساس اعتماد به دبگران، اعتماد متقابل میان بانک، جامعه و صنعت میباشد که نشان از اهمیت نقش ملاحظات اخلاقی دارد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده آن است که برخورداری از شهود کارافرینانه ، می تواند در یک چرخش کارافرینانه ، شرایط موجود را تغییر داده و کارافرینی سازمانی و خلق ارزش های مبتنی بر اخلاق حرفه ای را بهبود بخشد و کارکنان را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی جامع سیستم مدیریت، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند بلوغ سازمانی توام با اعمال ملاحظات اخلاقی مورد ارزیابی قرار دهند.
|
|
واژههای کلیدی: شهود، کارافرینی سازمانی، ملاحظات اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 514 kb]
(285 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/3 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|