[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 121-115 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه های موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی
مریم زهدی1، کامبیز حیدرزاده هنزائی*2، محسن خون سیاوش3
1- 1. گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- 3. گروه ریاضی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده:   (455 مشاهده)
زمینه: کارآفرینی به عنوان رکنی از جریان توسعه در جامعه برخاسته از بستری فرهنگی اجتماعی است و اخلاق به عنوان بعدی از فرهنگ نقشی پر رنگ در کارآفرینی دارد. از این روی پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی شکل گرفت.  
روش: رویکرد تحقیق کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد  انجام شد. جامعه تحقیق شامل متخصصین و خبرگانی بود که آشنایی کامل با کارآفرینی اخلاقی داشتند. از میان آنها 30 خبره با روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها؛ مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بوده است و جهت تحلیل داده ها از کد گذاری باز، محوری و انتخابی و از نرم افزار اطلس تی استفاده شد.
یافته ها: نتیجه تحقیق نشانگر 8 زمینه موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی بود. این زمینه ها عبارتند از؛ عوامل فردی شخصیتی، فراشناختی، شبکه ها و سیستم ها، خودکارآمدی فرآیند ایجاد کسب و کار اخلاقی، مطلوبیت درک شده، درک از محیط کلان، فرهنگ سازی کارآفرینی اخلاقی، زیرساخت های کارآفرینی و کارآفرینی اخلاق مدار در جامعه که در یک مدل بومی یکپارچه شد.
نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد که 8 دسته عامل بر قصد کارآفرینی اخلاقی اثرگذار هستند. 4 مقوله ( فردی، فراشناختی، سیستمی و درک از محیط کلان) به شکل غیر مستقیم با تاثیر بر 2 مولفه خودکارآمدی و مطلوبیت درک شده قصد کارآفرینی اخلاقی را تحت تاثیر قرار می دهند. و دو مولفه  (فرهنگ سازی و وجود زیرساخت های جامعه ) به شکل مستقیم قصد کارآفرینی اخلاقی را تحت تاثیر قرار می دهند.
 
واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، اخلاق، کسب و کار اخلاقی
متن کامل [PDF 430 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying the Factors Affecting Ethical Entrepreneurship Intention. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (3) :115-121
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2762-fa.html

زهدی مریم، حیدرزاده هنزائی کامبیز، خون سیاوش محسن. شناسایی مؤلفه های موثر بر قصد کارآفرینی اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (3) :115-121

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2762-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645