1- واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاداسلامی، فیروزکوه، ایران 2- واحد قائم شهر، دانشگاه آزاداسلامی، قائم شهر، ایران ، Mo_tabari@yahoo.com 3- واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران
چکیده: (80 مشاهده)
زمینه: خط مشی های عمومی درحوزه محیط زیست، محتاج حمایت های فرهنگی و اخلاقی است. لذا هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین اخلاق و شکاف خط مشی های عمومی در حوزه محیط زیست می باشد. روش: روش پژوهش توصیفی–همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری در این مطالعه، شامل کلیه کارشناسان ارشد و دکتری رشته های دانشگاهی در حوزه محیط زیست می باشند که تعداد آنها 121456 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SmartPLS3 و روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفادهشده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد که بین اخلاق و ابعاد شکاف خط مشی های عمومی درحوزه محیط زیست(ارتباط سیاستها با اهداف سازمان، بعد انتظارات و احساسات جامعه و بعد تامین نظر ذی نفعان) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش و در نظر گرفتن نقش مهم اخلاق و فلسفه زیست محیطی و مسائل زیربنایی محیط زیست، نتایج مهمی را در بر داشته و می تواند مدلی کاربردی برای سیاستگذاران، مدیران و مجریان اخلاق در حوزه خط مشی گذاری زیست محیطی قرار گیرد.
Rezaei F, Tabari M, Farhadi Mahalli A, Mojibi T. Designing a Digital Marketing Model Considering Marketing Ethics. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :156-163 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2742-fa.html
رضائی فاطمه، طبری مجتبی، فرهادی محلی علی، مجیبی تورج. بررسی رابطه بین اخلاق و شکاف خط مشی های عمومی درحوزه محیط زیست. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :156-163