الگوی تصمیم گیری اخلاقی حسابداری
|
امیر حسین زاده1، رسول عبدی2، عسگر پاک مرام2، نادر رضایی2 |
1- دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران 2- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران |
|
چکیده: (1170 مشاهده) |
زمینه: رفتار اخلاقی در حسابداری اهمیت فراوانی دارد و از این روی کشورهای مختلف سعی کرده اند با تدوین آیین نامــــه های اخلاق حرفهای، حسابداران را در مسیر صحیح قرار دهند. بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا الگوی تصمیمگیری اخلاقی حسابداری شرکتها طراحی گردد.
روش: این پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی و با رویکرد داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش افراد خبره در حوزه مبانی نظری تصمیم گیری، حوزه بازار سرمایه بود که از میان انها 18 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی تا رسیدن به اشباع به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه عمیق بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری سه گانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده 62 کد باز شناسایی شد که در 17 کد محوری طبقهبندی شدند. در نهایت نتایج به شکل انتخابی کد گذاری شده و مدل تحقیق تدوین شد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد سسیتمهای مدیریت و تصمیم گیری اخلاقی در حوزه حسابداری تحت تاثیر یکسری شرایط علی (شرایط اقتصادی و اجتماعی، تورشهای ذهنی و شناختی، تحصیلات دانشگاهی، خصوصیات فردیو اجتماعی و فرهنگ سازمانی) قـــرار دارد و به واسطه راهبردهایی (ابزارهای نظارتی، اصلاح فرهنگی، تدوین آیین نامه های اخلاقی و برگزاری کارگاه های آموزش اخلاق حرفهای) میتواند منجر به ایجاد افزایش اعتماد اجتماعی، رعایت اصول اخلاقحرفه ای در محیط کار و رشد و توسعه مالی شود. در این جریان برخی مولفه های زمینه ای (فرهنگ اخلاقی جامعه و محیط حسابداری) و برخی متغیرهای مداخله گر (ویژگی های جمعیت شناختی و نوع سازمان) نقش ایفا می کنند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، تصمیم گیری اخلاقی، حسابداری، بازار سرمایه |
|
متن کامل [PDF 359 kb]
(532 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/1 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1401/5/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|