طراحی مدل فرایندی بازاریابی اخلاقی با رویکرد تقویت قصد خرید مشتریان
|
عبدالرحیم نوروزی1، رسول ثانوی فرد2، علی اصغر عیوضی حشمت3 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران 3- 3. گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران |
|
چکیده: (768 مشاهده) |
زمینه: بازاریابی اخلاقی بیشتر از اینکه یک استراتژی بازاریابی باشد، نوعی فلسفه است . در این شیوه کارفرمایان به دنبال ترویج صداقت، عدالت و تعهد در تبلیغات خود هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرایندی بازاریابی اخلاقی با رویکرد تقویت قصد خرید مشتریان در حوزه خدمات بانک کشاورزی به انجام رسیده است.
روش: این تحقیق کیفی، کاربردی با رویکرد پیمایشی-اکتشافی بود. جامعه آماری گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد بانک کشاورزی، اساتید دانشگاهی در حوزه بازاریابی و مشاورین بازاریابی آشنا به صنعت بانکداری بودند. از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند برای انتخاب نمونه استفاده شد و 11 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته بود. برای تحلیل از کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاکی از استخراج 130 مفهوم اولیه بود که بعد از بررسی و حذف مفاهیم تکراری، 36 مفهوم شناسایی و در 14 مقوله قرار گرفت.
نتیجه گیری: الگوی تحقیق نشان داد، هسته اصلی جلب توجه مشتری میباشد. در این مسیر، چهار عامل علّی، تأکید بر اخلاق در طراحی پیام تبلیغی، تأکید پیام تبلیغی بر مزیتهای رقابتی، قدرت ترغیبکنندگی پیام تبلیغی و قدرت پیام تبلیغی تأثیرگذار میباشند. در الگو دو راهبرد اصلی وجود دارد: تحریک مشتریان به انتقال دهان به دهان پیام تبلیغی و انتشار سیستماتیک پیام تبلیغی از طرق رسانههای اجتماعی که دو عامل زمینهای و همچنین دو عامل مداخلهگر بر راهبردهای مدل اثرگذار هستند. سه پیامد مهم این فرایند ارتقاء قصد خرید ، تقویت برند ، و افزایش وفاداری خواهد بود.
|
|
واژههای کلیدی: بازاریابی اخلاقی، قصد خرید خدمات، تبلیغات |
|
متن کامل [PDF 414 kb]
(416 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/2/17 | انتشار: 1401/5/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|