ارائه مدلی برای مدیریت تضاد و تعارض در محیط حسابداری با تاکید بر مولفه های اخلاق حرفه ای
|
یعقوب محمودی جبدرق1، عسگر پاک مرام2، رسول عبدی2، نادر رضایی2 |
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران 2- 2. گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران |
|
چکیده: (848 مشاهده) |
زمینه: تضاد و تعارض، اختلاف میان نیازهای اولیه و نیازهای معنوی، مذهبی و اخلاقی است و از طرف دیگر ناسازگاری طرز فکر و تخیل بین دو یاچند نفر یا فرآیندی است که در آن شخص به صورت آگاهانه تلاش میکند مانع از موفقیت شخص دیگر میشود. لذا، پژوهشحاضر به ارائه مدلی برای مدیریت تضاد و تعارض در محیط حسابداری پرداخته است و در آن بر اهمیت مولفه های اخلاق حرفهای در حل تعارض نگاهی تاکیدی داشته است.
روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق دادهبنیاد انجام گرفته است. جامعه اماری مدیران ذیربط در حرفه سرمایهگذاری بودند که با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاریمحوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA صورت پذیرفته است.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 44 مقولهفرعی و 8 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی(تفاوتهای فردی، اختلافهای ساختاری)، پدیده محوری(مدیریت تضاد و تعارض)، راهبردها و اقدامات( استراتژی حل تعارض، فنون مدیریت تعارض و اشاعه اخلاق حرفه ای)، شرایط مداخلهگر(تعیین مرز تضاد و تعارض سازنده و مخرب)، شرایط زمینهای(عدم مشارکت افراد در تصمیمگیریهای سازمانی)، پیامدها(حل تضاد و تعارض در مسیر سازنده و کارآمد) قرارگرفت.
نتیجهگیری: سازمانها می توانند با بررسی علل تعارض و ایجاد و تقویت رفتارهایاخلاقی و رفتار شهروندیسازمانی به حل تعارض وتضادهای موجود و برقراری جویآرام و دوستانه دست یابند و بدین ترتیب در ارایه خدماتی بهتر و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی موفقشوند.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت تضاد و تعارض، اخلاق حرفه ای، محیط حسابداری |
|
متن کامل [PDF 719 kb]
(562 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/2 | پذیرش: 1401/12/1 | انتشار: 1401/5/13
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|