[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 89-78 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی برای مدیریت تضاد و تعارض در محیط حسابداری با تاکید بر مولفه های اخلاق حرفه ای
یعقوب محمودی جبدرق1، عسگر پاک مرام2، رسول عبدی2، نادر رضایی2
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2- 2. گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
چکیده:   (848 مشاهده)
زمینه: تضاد و تعارض، اختلاف میان نیازهای اولیه و نیازهای معنوی، مذهبی و اخلاقی است و از طرف دیگر ناسازگاری طرز فکر و تخیل بین دو یا­چند نفر یا فرآیندی است که در آن شخص به صورت آگاهانه تلاش می­کند مانع از موفقیت شخص دیگر می‌شود. لذا، پژوهش­حاضر به ارائه مدلی برای مدیریت تضاد و تعارض در محیط حسابداری پرداخته است و در آن بر اهمیت مولفه های اخلاق حرفه­ای در حل تعارض نگاهی تاکیدی داشته است.
روش:  این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده­بنیاد انجام گرفته است. جامعه اماری مدیران ذیربط در حرفه سرمایه‌گذاری بودند که با به کارگیری روش نمونه­گیری هدفمند 10 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند.  ابزار جمع­آوری داده­ها مصاحبه عمیق بود. تجزیه و تحلیل داده­ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری­محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA صورت پذیرفته است.
یافته­ها: نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی 44 مقوله­فرعی و 8 مقوله اصلی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی(تفاوت‌های فردی، اختلاف‌های ساختاری)، پدیده محوری(مدیریت تضاد و تعارض)، راهبردها و اقدامات( استراتژی حل تعارض، فنون مدیریت تعارض و اشاعه اخلاق حرفه ای)، شرایط مداخله­گر(تعیین مرز تضاد و تعارض سازنده و مخرب)، شرایط زمینه­ای(عدم مشارکت افراد در تصمیم‌گیری‌های سازمانی)، پیامدها(حل تضاد و تعارض در مسیر سازنده و کارآمد) قرار­گرفت.
نتیجه­گیری: سازمان­ها می توانند با بررسی علل تعارض و ایجاد و تقویت رفتارهای­اخلاقی و رفتار شهروندی­سازمانی به حل تعارض و­تضادهای موجود و برقراری جوی­آرام و دوستانه دست یابند و بدین ترتیب در ارایه خدماتی بهتر و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی موفق­شوند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت تضاد و تعارض، اخلاق حرفه ای، محیط حسابداری
متن کامل [PDF 719 kb]   (562 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/2 | پذیرش: 1401/12/1 | انتشار: 1401/5/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Provide a Model for Managing Conflict in the Accounting Environment with Emphasis on the Components of Professional Ethics. Ethics in Science and Technology 2022; 17 :78-89
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2639-fa.html

محمودی جبدرق یعقوب، پاک مرام عسگر، عبدی رسول، رضایی نادر. ارائه مدلی برای مدیریت تضاد و تعارض در محیط حسابداری با تاکید بر مولفه های اخلاق حرفه ای. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 () :78-89

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2639-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660