طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران
|
فرهاد زارعی1، هادی تیموری2، علی نصر اصفهانی2، محسن محمدی فشارکی3 |
1- 1. مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان 2- 2. گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان 3- 3. گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (657 مشاهده) |
زمینه: ادبیات کلاسیک ایران مملو از مفاهیم اخلاقی است و می تواند به عنوان نقشه راه در زمینه های نختلف مورد توجه قرار گیرد. از این رو، این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران شکل گرفت.
روش: نوع پژوهش، توسعهای و به صورت ترکیبی است. در بخش کیفی جامعه اماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مدیران و کارشناسان شهرداریهای شهر شیراز بود که از میان آنها به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و تحلیل داده ها با رویکرد تحلیل براون و کلارک (2006) انجام شد. در بخش کمّی پژوهش، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان شهرداریهای شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی 490 نفر انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه ای محقق ساخته بخش کیفی بود. تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: پس از تحلیل داده ها، 94 کد نهایی تأیید شد. این کدها در سه بُعد پنداری با ۱۶ کد و سه زیرتم، کرداری با ۶۰ کد و سه زیرتم و گفتاری با ۱۸ کد و یک زیرتم، دسته بندی گردید. نتایج بخش کمّی نشان می دهد مؤلفه پنداری به میزان ۵۳/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است. مؤلفه پنداری به میزان ۴۷/۰ بر مؤلفه گفتاری اثرگذار است و مؤلفه گفتاری به میزان ۳۹/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است.
نتیجه گیری: در ادبیات کلاسیک ایران موارد متعددی از تاکید بر ویزگی های رهبران اخلاقی وجود دارد که منطبق با نتایج پژوهش حاضر می توان آنها را در ابعاد پنداری(مؤلفههای بینش، شناخت و منش )، گفتاری(کلامی) و کرداری (فردی ، سازمانی و گروهی) طبقه بندی کرد.
|
|
واژههای کلیدی: رهبری، اخلاق، ادبیات کلاسیک |
|
متن کامل [PDF 605 kb]
(368 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/14 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|