[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 17 - ::
جلد 17 - صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران
فرهاد زارعی1، هادی تیموری2، علی نصر اصفهانی2، محسن محمدی فشارکی3
1- 1. مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان
2- 2. گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
3- 3. گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (657 مشاهده)
زمینه: ادبیات کلاسیک ایران مملو از مفاهیم اخلاقی است و می تواند به عنوان نقشه راه در زمینه های نختلف مورد توجه قرار گیرد. از این رو، این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران شکل گرفت.
روش: نوع پژوهش، توسعه­ای و به صورت ترکیبی است. در بخش کیفی جامعه اماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها و مدیران و کارشناسان شهرداری­های شهر شیراز بود که از میان آنها به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود و تحلیل داده­ ها با رویکرد تحلیل براون و کلارک (2006) انجام شد. در بخش کمّی پژوهش، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان شهرداری­های شهر شیراز بود که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی 490 نفر انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه­ ای محقق ­ساخته بخش کیفی بود. تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: پس از تحلیل داده­ ها، 94 کد نهایی تأیید شد. این کدها در سه بُعد پنداری با ۱۶ کد و سه زیرتم، کرداری با ۶۰ کد و سه زیرتم و گفتاری با ۱۸ کد و یک زیرتم، دسته­ بندی گردید. نتایج بخش کمّی نشان می­ دهد مؤلفه پنداری به میزان ۵۳/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است. مؤلفه پنداری به میزان ۴۷/۰ بر مؤلفه گفتاری اثرگذار است و مؤلفه گفتاری به میزان ۳۹/۰ بر مؤلفه کرداری اثرگذار است.
نتیجه گیری: در ادبیات کلاسیک ایران موارد متعددی از تاکید بر ویزگی های رهبران اخلاقی وجود دارد که منطبق با نتایج پژوهش حاضر می توان آنها را در ابعاد پنداری(مؤلفه‌های بینش، شناخت و منش )، گفتاری(کلامی) و کرداری (فردی ، سازمانی و گروهی) طبقه بندی کرد.
واژه‌های کلیدی: رهبری، اخلاق، ادبیات کلاسیک
متن کامل [PDF 605 kb]   (368 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/14 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing and Validating a Moral Leadership Model Based on Classical Iranian Literature. Ethics in Science and Technology 2022; 17 :29-36
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2633-fa.html

زارعی فرهاد، تیموری هادی، نصر اصفهانی علی، محمدی فشارکی محسن. طراحی و اعتباریابی الگوی رهبری اخلاقی مبتنی بر ادبیات کلاسیک ایران. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 () :29-36

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2633-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660