ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی
|
محمد حاجی محمدی1، هادی پورشافعی2، مهدی زیرک2، حسین مؤمنی مهمویی2 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. 2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران |
|
چکیده: (1277 مشاهده) |
زمینه: مدیران مدارس نقش مهمی در پیشبرد اهداف آموزشی نظام آموزشی کشور دارند. اخلاق حرفه ای مدیران و عملکرد اخلاقی آنان موجب تسهیل فرآیندهای سازمانی و تأثیرات مثبت بر عملکرد نیروی انسانی مدارس م یشود. از این رو هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی است.
روش: روش پژوهش در بخش کمی توصیفی- پیمایشی و روش تحلیل همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس است. جامعه پژوهش حاضر معلمان مدارس ابتدایی استان خراسان رضوی شهرمشهد میباشد که با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله 300 نفر از معلمین انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی بود. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: پس از تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفه های اصلی و چرخش مؤلفه های اصلی، 5 مؤلفه شامل ویژگیهای شخصیتی، مؤلفه های سازمانی، بُعد فرهنگی-اجتماعی، تعهد و بُعد سیاسی- اقتصادی شناسایی شد. این 5 عامل اصلی حدود 69 درصد از واریانس اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی را با 42 گویه تبیین میکند.
نتیجه گیری: در نتیجه این پژوهش ابزار بررسی اخلاق حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی مورد اعتباریابی قرار گرفت. ابزار ارائه شده میتواند به عنوان سنجه ای به بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای مدیران مدارس و چگونگی عملکرد آنها و شناسایی و رفع ضعفهای آنان مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق حرفه ای، مدیران مدارس |
|
متن کامل [PDF 591 kb]
(720 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/3/2 | انتشار: 1401/3/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|