[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 109-100 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتبارسنجی مدل بومی رقابت پذیری مطبوعات ایران با تاکید بر مولفه اخلاقی نظارت و شفافیت
سید محمد زهیر غرضی1، عطاء الله ابطحی*2، حمیدرضا حسینی دانا1، ندا سلیمانی3، فاطمه عزیزآبادی فراهانی4
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه ای، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- 2. گروه مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- 4. گروه ارتباطات، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
4- 5. گروه مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (627 مشاهده)
زمینه: در میان رسانه ها مطبوعات با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش زیادی در بالا بردن آگاهی های گوناگون و ضروری مردم دارند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می کنند. بدین سبب در این مطالعه بر اساس رویکردهای رقابت پذیری سعی شد مدل بومی رقابت پذیری مطبوعات ایران با تاکید بر مولفه های اخلاقی نظارت و شفافیت طراحی و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
روش: روش تحقیق آمیخته (کیفی کمی) بود، در بخش کیفی از روش  تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی استفاده شد. جامعه خبرگان مدیریت رسانه و ارتباطات  بود که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری 13 نفر انتخاب شدند.  ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و تحلیل داده­ها با  روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری انجام شد. در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری مدیران رسانه‌ها و مطبوعات ایران بودند که با روش تصادفی غیراحتمالی هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند. ابزار  پرسشنامه محقق ساخته بود و از سه روش تحلیل پوششی داده‌ها، روش برناردو و روش کوک- سیفرد بهره گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که رقابـت پـذیری با تاکید بر مولفه های اخلاقی نظارت و شفافیت در سطوح مختلف بر اساس سه بعد عوامل نوآوری و پیشرفت، عوامل تقویت بهره وری و الزامات اخلاقی و یازده مولفه اعتبارسنجی شد.
نتیجه گیری: می توان از مدل بومی رقابت پذیری با تاکید بر مولفه های اخلاقی نظارت و شفافیت به منظور کسب مزیت رقابتی در مطبوعات ایران بهره گرفت.
واژه‌های کلیدی: رقابت پذیری، مطبوعات ایران، نظارت اخلاقی، شفافیت
متن کامل [PDF 560 kb]   (275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/20 | پذیرش: 1400/2/24 | انتشار: 1401/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Validation of the Indigenous Model of Iranian Press Competitiveness with Emphasis on the Ethical Component of Supervision and Transparency. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (1) :100-109
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2585-fa.html

غرضی سید محمد زهیر، ابطحی عطاء الله، حسینی دانا حمیدرضا، سلیمانی ندا، عزیزآبادی فراهانی فاطمه. اعتبارسنجی مدل بومی رقابت پذیری مطبوعات ایران با تاکید بر مولفه اخلاقی نظارت و شفافیت. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (1) :100-109

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645