1- دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران 2- دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران(نویسنده مسئول) ، Nikpour2003@yahoo.com 3- استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران 4- دانشیار ، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمان، ایران
چکیده: (688 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر به تدوین مدل رابطه ارتباطات انسانی با عملکرد شغلی کارکنان و نقش مداخلهگر فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اخلاق اسلامی، پرداخته است. روش:تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و کارکنان در سازمانهای تأمین اجتماعی جنوب غربی ایران (کهکیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر) میباشد. تعداد 171 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. ابزار جمعاوری اطلاعات، سه پرسشنامه استاندارد 1- فرهنگ سازمانی؛ 2-پرسشنامه عملکرد شغلی و 3- پرسشنامه ارتباطات انسانی است. به منظور تحلیل دادهها و ترسیم مدل، نرمافزار PLS، به کار گرفته شده است. یافتهها: نتایج آزمونهای آماری حاکی از آن است که بین ارتباطات انسانی و ابعاد آن (مدیریت تعارض، خودآشکارسازی، اعتماد، انگیزش، خودپذیری، خودآگاهی و مهارتهای ارتباط اسلامی) با عملکرد شغلی کارکنان (عملکرد وظیفهای و زمینه) رابطه وجود دارد و فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اخلاق اسلامی (فرهنگ تربیتمحور، فرهنگ دانشمحور، فرهنگ اخلاقگرا و فرهنگ رابطهگرا) بین دو متغیر ارتباطات انسانی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد. نتیجهگیری: ترکیب فرهنگ سازمانی و اخلاق کار اسلامی به عنوان یک عنصر فعال میتواند بر رفتارهای اسلامی و عمل بر اساس آن کمک نماید.
Model of Human Communication with Employees' Job Performance and the Intervening Role of Organizational Culture based on Moral Values. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) : 19 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2549-fa.html
رسام محمدرضا، نیک پور امین، سالاری یاسر، سلاجقه سنجر. مدل رابطه ارتباطات انسانی با عملکرد شغلی کارکنان و نقش مداخلهگر فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :148-155