1- دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2. گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران ، ma.samadi30@gmail.com 3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده: (64 مشاهده)
زمینه: تفکر مراقبتی به معنای رعایت اصول گفتوگو، پذیرش شرایط و ویژگیهای طرف دیگر گفتوگو، رعایت نوبت، همدلی، قضاوت اخلاقی و ... است.هدف اصلی مقالۀ حاضر، تبیین اجزاء مفهومی تفکر مراقبتی در زندگی در حوزۀ آموزش فلسفه برای کودکان و ارائۀ چارچوبی برای آن با روش توصیفی- تحلیلی و با تأکید بر مبانی اخلاقی این تفکر و نیز پیامدهای اخلاقی آن است. نتیجه گیری: برای دستیابی به هدف مطالعه، با رویکردی کلنگر، ابتدا منابع کتابخانهای و مطالعات کیفی و کمّی پیرامون فلسفه برای کودکان و تفکر مراقبتی، جمعآوری، دستهبندی و طبقهبندی شد . بر اساس نتایج مطالعه، آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است، این است که در آموزش تفکر مراقبتی، با حجم زیادی از مطالب و محتواها سر و کار داریم که بومی نشده است، بنابراین نیاز است تا با بومیسازی برخی از محتواها و نیز تأمل بیشتر و مبناییتر بر غایت این آموزش، ضمن بهره بردن از ویژگیهای بسیار مثبت تفکر مراقبتی، سویههای اخلاقی این نوع از تفکر را مضاعف کنیم. این تحقیق با نشان دادن جغرافیای مفهومی تفکر مراقبتی، ویژگیهای مثبت اخلاقی این نوع تفکر را برجسته کرده است و در ضمن از نقصهای آن نیز غفلت نورزیده است و با اشاره به موانع موجود بر سر راه آن، سرخطهای کلی برای رفع این نواقص را ارئه داده است تا از این طریق بتوان این نوع تفکر را که واجد ویژگیهای بسیار مثبتی است، در خدمت ارزشهای متعالی اخلاقی قرار داد.
Explain the Components of Caring Thinking by Emphasizing Its Principles and Ethical Implications in the Philosophy for Children Program. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :23-31 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2548-fa.html
رحیم زاده لعیا، صمدی معصومه، انصاریان فهیمه. تبیین اجزاء قوامبخش تفکر مراقبتی با تأکید بر مبانی و پیامدهای اخلاقی آن در برنامه فلسفه برای کودکان (فبک). اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :23-31