[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 147-136 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص‌ها و مؤلفه‌های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران: سنتز پژوهی بر اساس مدل روبرتس
مریم عابدینی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند ، m.abedini2023@GMAIL.COM
چکیده:   (480 مشاهده)
زمینه: هویت اخلاقی فراگیران از اهداف مهم در نظام­های تعلیم و تربیت است. یکی از زمینه­های مهم در تکوین هویت اخلاقی فراگیران شناخت عوامل مؤثر بر آن است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفه­ها و شاخص­های هویت اخلاقی فراگیران با توجه به پیشینه پژوهشی موجود می­باشد.
روش­: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 227 مقاله در زمینه مؤلفه­های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران در طول سال­های 2009  تا 2022 میلادی بود. نمونه پژوهش شامل33 مقاله است که به‌صورت هدفمند جمع‌آوری و بر اساس پایش موضوعی، داده­ها انتخاب شده­اند. داده­های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده­اند.  
یافته ­ها: بر اساس تجزیه‌وتحلیل مقالات پیشین، مؤلفه­های هویت اخلاقی فراگیران در 6 بُعد طبقه­بندی شدند. این ابعاد شامل بُعد فردی(مشتمل بر عوامل؛ ویژگی­های شخصیتی، هوش اخلاقی، مهارت­های شناختی و زمینه­های فردی)، بُعد ویژگی­های مربی(مشتمل بر عوامل؛ تعهد، مهارت­های ادراکی، اخلاق مداری، تعامل مناسب و تخصص)، بُعد محتوای آموزشی(مشتمل بر عوامل؛ مشارکتی، اجتماع­مدار و واقع­بینانه)، بُعد رویکردهای یاددهی-یادگیری (مشتمل بر عوامل؛ رویکردهای تیمی، فرآیند محوری و رویکرد تعاملی، رویکردهای فعال، مبتنی بر پراکسیس و مبتنی بر سازنده­گرایی)، ویژگی­های ارزشیابی (مشتمل بر محورهایی چون رویکردهای اجتماع­مدار، رویکردهای فردی، رویکردهای سنجش عملکردی و عدالت­گرا) و عوامل زمینه­ای (مشتمل بر محورهایی چون بسترهای ارتباط مجازی، خانواده، بستر اجتماعی محیط، مدرسه و دوستان) است.
نتیجه­ گیری: مؤلفه‌ها و شاخص­های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران در شش بُعد سازماندهی شد از این رو برای طراحی الگوهای برنامه درسی جهت تربیت اخلاقی فراگیران می­توان با در نظر گرفتن ابعاد زمینه طراحی الگوی جامع را فراهم آورد.
شماره‌ی مقاله: 18
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی‌، هویت اخلاقی، تعلیم و تربیت.
متن کامل [PDF 660 kb]   (264 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/6 | پذیرش: 1401/3/1 | انتشار: 1402/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini M. Indicators and Components Affecting the Moral Identity of Learners: Research Synthesis based on Roberts' Model. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) : 18
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2543-fa.html

عابدینی مریم. شاخص‌ها و مؤلفه‌های مؤثر بر هویت اخلاقی فراگیران: سنتز پژوهی بر اساس مدل روبرتس. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :136-147

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2543-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657