1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران ، shafiepour@iaumahallat.ac.ir 2- 2. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران 3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده: (917 مشاهده)
زمینه: آموزش الکترونیکی، علیرغم گسترش و فواید فراوان، منجر به ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع آن، بیعدالتی آموزشی شده است از اینرو هدف تحقیق حاضر، ساخت ابزار و سنجش بیعدالتی در آموزش الکترونیکی است. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 302 نفر به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مؤلفه های بیعدالتی در آموزش الکترونیکی است که از روایی محتوایی برخوردار بوده و ضریب اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمده است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون t) استفاده شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد، ابعاد ابزار سنجش بیعدالتی در آموزش الکترونیکی شامل توزیع نامناسب امکانات سخت افزاری، توزیع نامناسب امکانات نرم افزاری، تواناییهای ناهمسان دانشجویان، اجرای ضعیف قوانین و مقررات مرتبط با تخلفات علمی و پژوهشی، عدم امکان اجرای مناسب برنامههای آموزشی و درسی الکترونیکی در تمامی دروس و رشتهها و عدم امکان ارزشیابی الکترونیکی مناسب در تمامی دروس و رشتهها است که این ابعاد 82 درصد از درصد واریانس ابزار را تبیین می کند و میزان بیعدالتی در آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه (57/3)، بیشتر از میانگین نظری (3) است. نتیجه گیری: از طریق توزیع عادلانه امکانات سخت و نرم افزاری، ارتقاء تواناییهای دانشجویان، رعایت اخلاق علمی و پژوهشی، توسعه امکان اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی و درسی در تمامی رشتهها، میتوان به گسترش اخلاق در آموزش عالی یاری رساند.
Promoting Ethics in Higher Education by Building Tools and Measuring Injustice in E-learning. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :176-179 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2501-fa.html
شفیع پور مطلق فرهاد، آتشک محمد، بابایی زهرا. گسترش اخلاق در آموزش عالی از طریق ساخت ابزار و سنجش بی عدالتی در آموزش الکترونیکی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :176-179