[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 179-176 برگشت به فهرست نسخه ها
گسترش اخلاق در آموزش عالی از طریق ساخت ابزار و سنجش بی عدالتی در آموزش الکترونیکی
فرهاد شفیع پور مطلق*1، محمد آتشک2، زهرا بابایی3
1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات، محلات، ایران ، shafiepour@iaumahallat.ac.ir
2- 2. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران
3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (142 مشاهده)
زمینه: آموزش الکترونیکی، علی­رغم گسترش و فواید فراوان، منجر به ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع آن، بی­عدالتی آموزشی شده است از اینرو هدف تحقیق حاضر، ساخت ابزار و سنجش بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی است.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانشجویان واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی است و شیوه نمونه گیری، طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 302 نفر  به طور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ابعاد و مؤلفه های بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی است که از روایی محتوایی برخوردار بوده و ضریب اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمده است  و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین) و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون t) استفاده شده است.
یافته­ها: یافته­های تحقیق نشان داد، ابعاد ابزار سنجش بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی شامل توزیع نامناسب امکانات سخت افزاری، توزیع نامناسب امکانات نرم افزاری، توانایی­های ناهمسان دانشجویان، اجرای ضعیف قوانین و مقررات مرتبط با تخلفات علمی و پژوهشی، عدم امکان اجرای مناسب برنامه­های آموزشی و درسی الکترونیکی در تمامی دروس و رشته­ها و عدم امکان ارزشیابی الکترونیکی مناسب در تمامی دروس و رشته­ها است که این ابعاد 82 درصد از درصد واریانس ابزار را تبیین می کند و  میزان بی­عدالتی در آموزش الکترونیکی در جامعه مورد مطالعه (57/3)، بیشتر از میانگین نظری (3) است.
نتیجه­ گیری: از طریق توزیع عادلانه امکانات سخت و نرم افزاری، ارتقاء توانایی­های دانشجویان، رعایت اخلاق علمی و پژوهشی، توسعه امکان اجرا و ارزشیابی برنامه­های آموزشی و درسی در تمامی رشته­ها، می­توان به گسترش اخلاق در آموزش عالی یاری رساند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق در آموزش عالی، بی عدالتی، آموزش الکترونیکی، سنجش آموزشی
متن کامل [PDF 379 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/2 | پذیرش: 1398/12/3 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Promoting Ethics in Higher Education by Building Tools and Measuring Injustice in E-learning. Ethics in Science and Technology. 2022; 16 (4) :176-179
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2501-fa.html

شفیع پور مطلق فرهاد، آتشک محمد، بابایی زهرا. گسترش اخلاق در آموزش عالی از طریق ساخت ابزار و سنجش بی عدالتی در آموزش الکترونیکی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :179-176

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2501-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410