[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 132-127 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه به عنوان الگویی متناسب با مصرف اخلاقی در جامعه
محمد صادق قربانیان گزافرودی1، بهرام خیری*2، حسن اسماعیل پور1، منصوره علیقلی3
1- گروه مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2- قربانیان گزافرودی ، Bahram_kheiri@yahoo.com
3- اسماعیل پور
چکیده:   (1051 مشاهده)
زمینه: مصرف آگاهانه یکی از الگوهایی است که در راستای تحقق مصرف اخلاقی در جامعه قابل طرح می باشد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه به عنوان الگویی متناسب با مصرف اخلاقی در جامعه می باشد.
روش: تحقیق حاضر مبتنی بر سنت تحقیقات کیفی و به روش نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه تحقیق اساتید دانشگاه و پژوهشگران حوزه رفتار مصرف کننده می باشند که از میان آنان 22 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرده اند. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، انتخابی و محوری استفاده شده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهند ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه شامل مطابقت رفتار فرد با ارزش ها و اصول اخلاقی، پرهیز از رفتارمصرف نمایشی، میانه روی در مصرف، پرهیز از مصارف زیان آور، پرهیز از رفتار مصرف تکراری، پرهیز از رفتار مصرف اکتساب جویانه، مطابقت رفتار خرید با توان مالی خانواده، خودداری از خریدهای ناشی از چشم و هم چشمی، تمرکز بر خریدهای ضروری، مصرف محصولات دوستدار محیط زیست و دوراندازی مسئولانه کالاها می باشد.
نتیجه گیری: تحقیق حاضر ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه را به عنوان رویکردی همسو با مصرف اخلاقی در جامعه شناسایی نموده است؛ نتایج تحقیق می تواند برای شناسایی، برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با ترغیب مصرف کنندگان به مصرف آگاهانه مورد توجه محققین، شرکت ها، دولت و سازمان های سیاست گذار عمومی قرار بگیرد.
واژه‌های کلیدی: رفتار آگاهانه، مصرف آگاهانه، مصرف اخلاقی
متن کامل [PDF 318 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/12/2 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying the Behavioral Dimensions of Mindful Consumption as a Consistent Approach to Ethical Consumption in Society. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :127-132
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2492-fa.html

قربانیان گزافرودی محمد صادق، خیری بهرام، اسماعیل پور حسن، علیقلی منصوره. شناسایی ابعاد رفتاری مصرف آگاهانه به عنوان الگویی متناسب با مصرف اخلاقی در جامعه. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :127-132

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2492-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645