1- 1. دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحدآیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی،آمل،ایران 2- 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور ، n_mohamadi@pnu.ac.ir 3- 3. گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاداسلامی، آمل،ایران
چکیده: (939 مشاهده)
زمینه: با توجه به مشکلاتی که بازاریابان ورزشی با برندهایداخلی روبرو هستند، توجه به اخلاق در بازاریابیاجتماعی در جهت بهبود وضعیت خرید مصرفکنندگان می تواند موثر باشد. ازین رو پژوهش حاضر با هدف نقش اخلاق در بازاریابی اجتماعی بر ترغیب نخبگان ورزشی به برندهایداخلی تدوین شده است. روش:این پژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست.جامعه آماری شامل کلیه نخبگان ورزشیبودندکهتعداد 206نفر بر اساس اصول تعیین حجم نمونه و روش دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه اخلاق در بازاریابی اجتماعی و تصمیم به خرید مصرف کنندگان استفادهگردید .برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با نرم افزار spss و Amos استفاده شد. یافتهها:نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دادبین اخلاق در بازاریابی اجتماعی و ابعادش با ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلی رابطه معناداری وجود دارد.نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که تنها مشتری مداری و رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در فروش بر ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلی تاثیر مثبت معناداری دارند که مشتری مداری(858/0=β)نسبت به رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در فروش(345/0=β)تأثیر بیشتری بر ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلیدارد. نتیجهگیری:بر اساس نتایج رعایتاصولاخلاقی در بازاریابی اجتماعی ازسویعواملاجراییکسب وکارهایبرندهای ورزشیمی توانددرشکل دهیرفتارو ترغیب به خرید مصرف کنندگان و نخبگان ورزشی تاثیر داشته باشد.
The Role of Ethics in Social Marketing on Persuading Sports Elites to Buy Domestic Brands. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :119-126 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2491-fa.html
سعیدی ثریا، محمدی نصرالله، امامی فرشاد. نقش اخلاق در بازاریابی اجتماعی بر ترغیب نخبگان ورزشی به خرید برندهای داخلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :119-126