الگوی اخلاقمداری حرفهای در مدارس سمپاد
|
پریوش محمدی قشلاق |
گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد مهاباد، مهاباد، ایران |
|
چکیده: (836 مشاهده) |
زمینه: توجه به امر اخلاق در حوزه آموزش تضمینکننده سلامت فرآیند یاددهی - یادگیری است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین الگوی اخلاق مداری حرفه ای در مدارس سمپاد شکل گرفت .
روش: تحقیق حاضر در زمره پژوهش های کیفی بوده و با روش گرندد تئوری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس سمپاد استان آذربایجان غربی بود که حداقل ۵ سال سابقه خدمت داشته که 10 نفر از آنها به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. در نهایت داده ها با روش کدگذاری سه گانه در نرم افزار Maxqda مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس یافتههای پژوهش، 152 کدباز اولیه، 89 کد انتخابی و 79 کد مستخرج نهایی در قالب 17 مفهوم و 6 مقوله اصلی دستهبندیشد.
نتیجه گیری: در پژوهش حاضر مشخص شد اخلاق مداری حرفه ای تحت تاثیر یکسری شرایط علی همچون عدم تبعیض، دانش فنی معلمان، رضایت از پست سازمانی، نحوه عملکرد و آموزش مدیران، ارتباطات بین سازمانی، عدم موازی کاری، مشارکت در تصمیم سازی و شایسته سالاری و تحت تاثیر بستر هایی چون سلامت محیطی، برنامهریزی شفاف، مبارزه با فسادو درگیر کردن بخشهای بازرسی شکل می گیرد. توجه به اخلاق مداری در مدارس بی شک منجر به بهبود کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی، کاهش رفتار مخرب و فساد اداری، شفافیت سازمانی خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاقمداری، اخلاق حرفهای، مدارس سمپاد |
|
متن کامل [PDF 311 kb]
(482 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1399/12/12 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|