1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر، مشکین شهر، ایران. 2- 2. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. ، M_feizei@yahoo.com
چکیده: (675 مشاهده)
زمینه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل برونسازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل انجام گردیده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی، توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تعداد ۵۳۷ نفر و تعداد نمونه آماری ۱۷۲ نفر میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. برای گردآوری دادهها نیز از ابزار پرسشنامه ساختارمند استفاده شده است. از جمله روشهای آماری استفاده شده در پژوهش حاضر، مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونهای میباشد. یافتهها: میزان بکارگیری و توجه به ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی پایینتر از میانگین نظری است. در سوال، میزان اهمیت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی، میانگین کلی گویهها در وضعیت مطلوب برابر 44/3 میباشد. در سوال، سهم هر یک مولفههای ارتقاء اخلاق پژوهشی در راستای تجاریسازی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین بار عاملی گویههای در نظر گرفته شده برای اندازهگیری «برون سازمانی» مربوط به گویه شماره 43 با وزن 90/0 و کمترین بار عاملی مربوط به گویه شماره 46 با وزن 41/0 است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد مؤلفههای برون سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی پایینتر از میانگین است و با وضع مطلوب تفاوت معنیداری دارد. از نتایج این تحقیق میتوان در سیاستگذاری تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی در برنامههای آموزش عالی استفاده کرد.
Identifying External Factors Affecting Research Ethics in Order to Commercialize Academic Research. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :62-71 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2484-fa.html
پورمهدی کنده عزیز، فیضی زنگیر محمد. شناسایی عوامل برونسازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :62-71