[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 71-62 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل برون‌سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی
عزیز پورمهدی کنده1، محمد فیضی زنگیر*2
1- 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر، مشکین شهر، ایران.
2- 2. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. ، M_feizei@yahoo.com
چکیده:   (144 مشاهده)
زمینه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل برون‌سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه­ آزاد اسلامی استان اردبیل انجام گردیده است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی، توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تعداد ۵۳۷ نفر و تعداد نمونه آماری ۱۷۲ نفر می‌باشد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. برای گردآوری داده‌ها نیز از ابزار پرسشنامه ساختارمند استفاده شده است. از جمله روش‌های آماری استفاده شده در پژوهش حاضر، مدل­سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه‌ای می‌باشد.
یافته‌ها: میزان بکارگیری و توجه به ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی پایین‌تر از میانگین نظری است. در سوال، میزان اهمیت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی، میانگین کلی گویه‌ها در وضعیت مطلوب برابر 44/3 می‌باشد. در سوال، سهم هر یک مولفه‌های ارتقاء اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی  بیشترین بار عاملی گویه‌های در نظر گرفته شده برای اندازه‌گیری «برون سازمانی» مربوط به گویه شماره 43 با وزن 90/0 و کمترین بار عاملی مربوط به گویه شماره 46 با وزن 41/0 است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد مؤلفه­های برون سازمانی موثر بر اخلاق  پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی پایین‌تر از میانگین است و با وضع مطلوب تفاوت معنی‌داری دارد. از نتایج این تحقیق می‌توان در سیاست‌گذاری تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در برنامه‌های آموزش عالی استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: ارتقاء اخلاق پژوهشی، تجاری‌سازی تحقیقات، عوامل محیطی.
متن کامل [PDF 487 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/27 | پذیرش: 1400/1/29 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Identifying External Factors Affecting Research Ethics in Order to Commercialize Academic Research. Ethics in Science and Technology. 2022; 16 (4) :62-71
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2484-fa.html

پورمهدی کنده عزیز، فیضی زنگیر محمد. شناسایی عوامل برون‌سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :71-62

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2484-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410