1- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران ، mshirzadi1367@gmail.com
چکیده: (1343 مشاهده)
زمینه: از عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای خاص، رفتارهای همدلانه آموزشدهندگان است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای فاصله روانشناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی انجام شده است. روش: مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ کارکنان آموزش کودکان استثنایی استان چهارمحال و بختیاری، 191 کارمند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی و فاصله روانشناختی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارAMOS انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافتهها، فاصله روانشناختی نقش واسطهای در رابطه هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی داشت. به این معنا که با افزایش هویت اخلاقی و هویت معنوی، فاصله روانشناختی کاهش یافته و از این طریق، همدلی افزایش یافته است. نتیجهگیری: پژوهش حاضر با ارائه الگویی از همدلی نشان داد که هویت اخلاقی و هویت معنوی از طریق فاصله روانشناختی، رفتارهای همدلانه را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس، میتوان با فراهم آوردن زمینه کاهش باورهای عدم رعایت حریم اخلاقی و جهتگیری غلبه اجتماعی، آنان را در جهت رفتارهای نوعدوستانه و همدلانه، سوق داد.
The Mediating Role of Psychological Gap in the Relationship between Moral Identity and Spiritual Identity with Empathy. Ethics in Science and Technology 2022; 16 (4) :45-52 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2482-fa.html
بابادی عکاشه نادیا، میرزایی حمزه، شیرزادی محمد مهدی، راهپیما سمیرا. نقش واسطهای فاصله روان شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (4) :45-52