رابطه ی ویژگی های شخصیتی با قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی: نقش میانجی استرس و خودکارآمدی تحصیلی
|
سید مهدی پورسید1، فرهاد خرمائی1، راضیه شیخ الاسلامی1، محبوبه فولادچنگ1 |
1- بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز |
|
چکیده: (1586 مشاهده) |
زمینه: قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی، نه تنها نقش بسیار مهمی در سلامت روانی انسانها دارد، بلکه قدردانی، انگیزهی تکرار، فراوانی و تداوم رفتارهای مطلوب آنان را مضاعف میکند و به زندگی اجتماعی و جامعهی انسانی رنگ و معنای زیبایی میبخشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی و قدردانی بود.
روش: پژوهش، کاربردی و شیوهی گردآوری و تحلیل دادههای آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه ی پژوهش دانش آموزان دورهی دوم متوسطهی شهر یزد می باشند که از این تعداد 474 دانشآموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس چند مؤلف های قدردانی، فرم کوتاه پرسشنام هی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه ی استرس تحصیلی و پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که از بین ویژگیهای شخصیتی، توافقپذیری، برونگرایی و گشودگی به تجربه به طور مستقیم و وظیفه گرایی، گشودگی به تجربه و رواننژندگرایی به صورت غیرمستقیم و با واسطه گری استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی میتوانند قدردانی را پیشب ینی کنند.
نتیجه گیری: نتیجه آن که ویژگیهای شخصیتی م یتوانند استرس تحصیلی افراد را کاهش داده و افراد کم استرس در مقابله با مشکلات خودکارآمدتر می شوند. در چنین شرایطی دانش آموزان در مسیر قدردانتر شدن پیش می روند. |
|
واژههای کلیدی: استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، فضیلت اخلاقی، قدردانی، ویژگیهای شخصیتی |
|
متن کامل [PDF 604 kb]
(668 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/10 | پذیرش: 1398/8/4 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|