[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 50-41 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ی ویژگی های شخصیتی با قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی: نقش میانجی استرس و خودکارآمدی تحصیلی
سید مهدی پورسید1، فرهاد خرمائی1، راضیه شیخ الاسلامی1، محبوبه فولادچنگ1
1- بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (1586 مشاهده)
زمینه: قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی، نه تنها نقش بسیار مهمی در سلامت روانی انسان­ها دارد، بلکه قدردانی، انگیزه­ی تکرار، فراوانی و تداوم رفتارهای مطلوب آنان را مضاعف می­کند و به زندگی اجتماعی و جامعه­ی انسانی رنگ و معنای زیبایی می­بخشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطه­ی بین ویژگی­های شخصیتی و قدردانی بود.
روش: پژوهش، کاربردی و شیوه­ی گردآوری و تحلیل داده­های آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه­ ی پژوهش دانش ­آموزان دوره­ی دوم متوسطه­ی شهر یزد می­ باشند که از این تعداد 474 دانش­آموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند و به مقیاس چند مؤلف ه­ای قدردانی، فرم کوتاه پرسشنام ه­ی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه ­ی استرس تحصیلی و پرسشنامه­ی خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. داده ­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که از بین ویژگی­های شخصیتی، توافق­پذیری، برون­گرایی و گشودگی به تجربه به طور مستقیم و وظیفه­ گرایی، گشودگی به تجربه و روان­نژندگرایی به صورت غیرمستقیم و با واسطه­ گری استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی می­توانند قدردانی را پیش­ب ینی کنند.
نتیجه­ گیری: نتیجه آن که ویژگی­های شخصیتی م ی­توانند استرس تحصیلی افراد را کاهش داده و افراد کم استرس در مقابله با مشکلات خودکارآمدتر می ­شوند. در چنین شرایطی دانش­ آموزان در مسیر قدردان­تر شدن پیش می ­روند.
واژه‌های کلیدی: استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، فضیلت اخلاقی، قدردانی، ویژگی‌های شخصیتی
متن کامل [PDF 604 kb]   (668 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/10 | پذیرش: 1398/8/4 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between Personality Traits & Gratitude as a Moral Virtue: Mediating Role of Academic Stress & Self-Efficacy. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (3) :41-50
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2394-fa.html

پورسید سید مهدی، خرمائی فرهاد، شیخ الاسلامی راضیه، فولادچنگ محبوبه. رابطه ی ویژگی های شخصیتی با قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی: نقش میانجی استرس و خودکارآمدی تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (3) :41-50

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2394-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710