[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 40-32 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نقـش DNA سازمانی در بهبود عملـکرد شعب بانک ملی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای سرمایه شهرتی و جو اخلاقی سازمان
محمدرضا اسعدی1، علی اکبر حسینی1، سعید آیباغی اصفهانی1، امیر غفوریان شاگردی2
1- 1. دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
2- 2. دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه بین المللی امام رضاع ، مشهد ، ایران
چکیده:   (1334 مشاهده)
زمینه: امروزه عوامل متعددی در عملکرد سازمان­ها دخیل هستند؛ لذا شناسایی و به‌کارگیری این عوامل نقـش حیاتـی در بقـای سازمان‌ها دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه‌ شهرتی و جو اخلاقی سازمان در ارتباط دی.‌ان.‌ای سازمانی و عملکرد سازمان است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملی (1900نفر) در مشهد بود. از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد جو اخلاقی ویکتور و کولن، شهرت سازمانی فامبران و وان ریل، عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه‌ محقق­ساخته‌ دی.ان.ای سازمانی استفاده ‌شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار SMART PLS  انجام‌ شده‌است.
یافته ­ها: نتایج  به‌دست‌آمده نشان می­دهد اندازه اثر دی.ان.ای سازمانی بر عملکرد سازمان در سطح معناداری 95 درصد، 626/0 است که نقش قابل‌توجهی در عملـکرد سازمان می­باشد و سرمایه شـهرتی نیز این ارتباط را میانجی­گری می­کند. همچنـین جو اخلافی سـازمان، رابطه دی.ان.ای سازمانی بر عملکرد سازمان در شعب بانک ملی را تعدیل می­کند.
نتیجه گیری:  دی.ان.ای سازمانی، بخشی از تأثیر خود بر عملکرد سازمان را از طریق متغیر میانجی سرمایه شهرتی منتقل می­کند. لذا با حذف این متغیر از مدل مفهومی پژوهش، میزان تأثیرگذاری دی. ان. ای سازمانی بر عملکرد، به طور محسوسی کاهش می­یابد. همچنین وجود جو اخلاقی قوی در سازمان تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد شعب بانک ملی در سطح کلان­شهر مشهد دارد.
 
واژه‌های کلیدی: DNA سازمانی، عملکرد سازمان، سرمایه شهرتی، جو اخلاقی سازمان
متن کامل [PDF 683 kb]   (651 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/9 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1400/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Organizational DNA in Melli Bank Branches Performance by Considering the Mediating Role of Reputational Capital & the Ethical Atmosphere of the Organization. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (3) :32-40
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2392-fa.html

اسعدی محمدرضا، حسینی علی اکبر، آیباغی اصفهانی سعید، غفوریان شاگردی امیر. ارزیابی نقـش DNA سازمانی در بهبود عملـکرد شعب بانک ملی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای سرمایه شهرتی و جو اخلاقی سازمان. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (3) :32-40

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2392-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710