ارزیابی نقـش DNA سازمانی در بهبود عملـکرد شعب بانک ملی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای سرمایه شهرتی و جو اخلاقی سازمان
|
محمدرضا اسعدی1، علی اکبر حسینی1، سعید آیباغی اصفهانی1، امیر غفوریان شاگردی2 |
1- 1. دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران 2- 2. دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه بین المللی امام رضاع ، مشهد ، ایران |
|
چکیده: (1334 مشاهده) |
زمینه: امروزه عوامل متعددی در عملکرد سازمانها دخیل هستند؛ لذا شناسایی و بهکارگیری این عوامل نقـش حیاتـی در بقـای سازمانها دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه شهرتی و جو اخلاقی سازمان در ارتباط دی.ان.ای سازمانی و عملکرد سازمان است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملی (1900نفر) در مشهد بود. از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد جو اخلاقی ویکتور و کولن، شهرت سازمانی فامبران و وان ریل، عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه محققساخته دی.ان.ای سازمانی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری توسط نرمافزار SMART PLS انجام شدهاست.
یافته ها: نتایج بهدستآمده نشان میدهد اندازه اثر دی.ان.ای سازمانی بر عملکرد سازمان در سطح معناداری 95 درصد، 626/0 است که نقش قابلتوجهی در عملـکرد سازمان میباشد و سرمایه شـهرتی نیز این ارتباط را میانجیگری میکند. همچنـین جو اخلافی سـازمان، رابطه دی.ان.ای سازمانی بر عملکرد سازمان در شعب بانک ملی را تعدیل میکند.
نتیجه گیری: دی.ان.ای سازمانی، بخشی از تأثیر خود بر عملکرد سازمان را از طریق متغیر میانجی سرمایه شهرتی منتقل میکند. لذا با حذف این متغیر از مدل مفهومی پژوهش، میزان تأثیرگذاری دی. ان. ای سازمانی بر عملکرد، به طور محسوسی کاهش مییابد. همچنین وجود جو اخلاقی قوی در سازمان تأثیر قابلتوجهی در عملکرد شعب بانک ملی در سطح کلانشهر مشهد دارد.
|
|
واژههای کلیدی: DNA سازمانی، عملکرد سازمان، سرمایه شهرتی، جو اخلاقی سازمان |
|
متن کامل [PDF 683 kb]
(651 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/9 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|