تحلیل عوامل مرتبط با اخلاق حرفهای معلمان با تاکید بر سبک رهبری
|
منیره یوسفی1، نازنین بنی اسدی*1 |
1- گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (1196 مشاهده) |
زمینه: آموزش و پروش هر جامعه، بنیان فرهنگ و تعلیم و تربیت صحیح است و معلمان الگوهای رفتار اخلاقی برای نسلهای آینده هستند. هدف کلی پژوهش حاضر، تحلیل عوامل تاثیرگذار بر اخلاق حرفهای معلمان با تاکید بر سبک رهبری مدیران آموزشی مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی دخترانه آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 800 نفر بود که نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران 260 نفر انتخاب شد. ابزار پرسشنامه استاندارد بود. تجزیه و تحلیل آماری با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS 24 و نرم افزار Smart-Pls نسخۀ 3 انجام گرفت.
یافته ها: ضریب رگرسیونی سبک رهبری تحولگرای مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان 79/0 و سطح معناداری آن کوچکتر از 05/0 است. همچنین ضریب رگرسیونی سبک رهبری مراوده ای( معامله گر) مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان، 103/0 و سطح معناداری03/0 میباشد. ضریب رگرسیونی سبک رهبری باری به هرجهت مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان ، 05/0با سطح معناداری 132/ 0 است.
نتیجه گیری: سبکهای رهبری تحولگرا و مراودهای(معامله گر) مدیران آموزشی با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطه مثبت معناداری دارد. در حالی که سبک رهبری باری به هر جهت مدیران آموزشی، با اخلاق حرفهای معلمان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه چهار شهر تهران رابطه معناداری ندارد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، اخلاق حرفهای، سبک رهبری |
|
متن کامل [PDF 531 kb]
(588 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/23 | پذیرش: 1399/12/22 | انتشار: 1400/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|