[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 135-126 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگوی پیش بینی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی ، استرس ادراک شده و عزت نفس
علی کریمی*1، ارسلان چولکی2، رمضان کریمی2، علی صادقی3
1- 1. گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، ایران.، karimi_ali60@yahoo.com ، karimi_ali60@yahoo.com
2- 2. گروه تربیت بدنی، دانشگاه ازاد واحد ایلام، ایران
3- 1. گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده:   (84 مشاهده)
زمینه: شادکامی به­عنوان یکی از مهم­ترین نیازهای روانی بشر، به دلیل تأثیرات عمده­ای که بر شکل­گیری شخصیت آدمی دارد، همواره ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. از طرفی جامعه­ای پویا و زنده تلقی می­شود که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی پیش بینی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی ، استرس ادراک شده و عزت نفس می باشد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 157 نفر از دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی در دسترس و بر اساس فرمول کوکران ، 112 نفر به ‏عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از چهار پرسشنامه: مقیاس شادکامیOxford .؛  پرسشنامه بررسی جو اخلاقیOlson ، پرسشنامه مقیاس استرس ادراک شده Cohen و پرسشنامه عزت نفس Rozenberg بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.
یافته ها: به طور کلی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی ، استرس ادراک شده و عزت نفس قابل پیش بینی است به گونه ای که جو اخلاقی بر شادکامی با ضریب مسیر 39/0 و مقدارT  69/5 ، استرس ادراک شده بر شادکامی با ضریب مسیر 21/0 و مقدارT  56/2 و عزت نفس بر شادکامی با ضریب مسیر 34/0 و مقدارT  89/3 اثرگذار بوده است. در این میان جو اخلاقی بر شادکامی با ضریب مسیر 39/0 بالاترین تاثیر و استرس ادراک شده بر شادکامی با ضریب مسیر 21/0 کمترین اثرگذاری را داشته است.
نتیجه گیری: دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی می توانند با فعالیت بدنی مناسب و منظم و عدم آسیب پذیری از تعدی های غیر اخلاقی، موجبات سلامت روانی و جسمانی( افزایش عزت نفس و کاهش استرس) شوند و به درک فرایند شادکامی مطلوب برسند.
شماره‌ی مقاله: 17
واژه‌های کلیدی: شادکامی، جو اخلاقی، استرس ادراک شده، عزت نفس، دانشجویان تربیت بدنی
متن کامل [PDF 766 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/11 | پذیرش: 1400/7/4 | انتشار: 1402/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Development of a Model for Predicting Happiness of Physical Education and Sport Science Students based on Ethical Climate, Perceived Stress and Self-esteem. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) :126-135
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2284-fa.html

کریمی علی، چولکی ارسلان، کریمی رمضان، صادقی علی. تدوین الگوی پیش بینی شادکامی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بر اساس جو اخلاقی ، استرس ادراک شده و عزت نفس. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :126-135

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2284-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570