[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 208-201 برگشت به فهرست نسخه ها
اصول اخلاقی سرمایۀ اجتماعی از منظر آموزه های نهج البلاغه
محمدرضا رونیاسی1، سیدعلی اکبر احمدی2، سید حمید حسینی3، کامبیز حمیدی4
1- 1. دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2- 2. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران. ، akbari457@yahoo.com
3- 3. گروه معارف اسلامی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
4- 4. گروه مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده:   (582 مشاهده)
زمینه: تعاملات اخلاقی کارکنان با ارباب رجوع مساله ای مهم در سازمان هاست. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی اصول اخلاقی سرمایۀ اجتماعی برای کارکنان سازمانهای دولتی کشور ایران از منظر آموزه های اخلاقی نهج البلاغه شکل گرفت.
روش: روش این پژوهش کیفی از نوع تحلیل تم بود.  جامعه تحقیق شامل کلیۀ محققین ، اساتید و صاحب نظران مدیریت اسلامی و نهج البلاغه بود که از میان آنها 9 نفر به روش نمونه گیری قضاوتی (تعمدی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مبتنی بر متن نهج البلاغه بود و در نهایت داده ها با روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میزان پایایی بازآزمون وپایایی دوکدگذار به ترتیب 93 و 86 درصد تعیین گردیده است، نتایج تحقیق بیانگرشناسایی اصول اخلاقی 1- رعایت انصاف نسبت به زیردستان و ارباب رجوع 2- انتقادپذیری و پاسخگویی مدیران و بالادستان 3- مدارا با ارباب رجوع و زیردستان 4- همیاری و کمک به همکاران و ارباب رجوع 5- تواضع و فروتنی نسبت به ارباب رجوع و زیردستان 6- دوری از بدگویی و زیرآب زنی نسبت به همکاران 7- دوری از غیبت و سخن چینی8- اعتماد و حسن ظن نسبت به ارباب رجوع و همکاران 9- رعایت منشور اخلاقی نسبت به ارباب رجوع و همکاران 10- دوری از چاپلوسی و تملق نسبت به مدیران و بالادستان 11- دوری از منت گذاری و بزرگنمایی کارها می باشد.
نتیجه گیری: بحث طرح تکریم و رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ارباب رجوع، یکی از مباحث مهمی است، که امروزه در دستگاههای دولتی مطرح است. احترام و تکریم ارباب رجوع و به دست آوردن رضایتمندی مردم  از اهداف مهم در سیستم های اداری نظام اسلامی است و بنا بر آموزه های اسلامی کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و مراوده هستند، سزاوار است از نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات به ائمه معصومین اقتداء کرده، تا هم خشنودی خداوند را جلب و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.
شماره‌ی مقاله: 26
متن کامل [PDF 535 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/6 | پذیرش: 1400/7/4 | انتشار: 1402/6/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ethical Principles of Social Capital from the Perspective of Nahj Al-Balaghah Teachings. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (2) : 26
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2276-fa.html

رونیاسی محمدرضا، احمدی سیدعلی اکبر، حسینی سید حمید، حمیدی کامبیز. اصول اخلاقی سرمایۀ اجتماعی از منظر آموزه های نهج البلاغه. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (2) :201-208

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2276-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660