[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 142-136 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق مصرف کننده: پیشایندها و پیامدهای احساس گناه و پشیمانی مصرف کننده در تصمیم گیری خرید
مریم حسینی محمودی، کامبیز حیدرزاده هنزایی*، یزدان منصوریان
چکیده:   (827 مشاهده)
زمینه: گناه حسی است که از تاکید بر اخلاقیات ایجاد می شود. ازمنظر بازاریابی ، گناه به منزلـه احساس خودآگاه منفی درون فردی  و فردی است،که می تواند زمینه ساز بروز تصمیمات مصرف کننده در آینده شود و این احساس گناه با پیامد  پشیمانی ، از چالش های اصلی مدیران بازاریابی در حفظ وفاداری و رضایتمندی مشتریان  می باشد. از این رو، هدف این پژوهش، شناخت پیشایندها و پیامدهای احساس گناه و پشیمانی مصرف کننده در تصمیم گیری خرید است.  
روش: پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه تحقیق خریداران کالاهای با درگیری ذهنی بالا نظیر خانه، اتومبیل، سفر توریستی، تلفن همراه، لوازم خانگی که تجربه زیسته پشیمانی را با آنها داشته اند بود. از میان آنها 21 نفر بر اساس روش نمونه گیری هدفمند چندگانه(شدت و گلوله برفی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از روش مصاحبه عمقی جمع آوری شده ند. در مرحله تحلیل از طریق فرایند مقایسۀ مستمر داده ها و کدگذاری باز، محوری و انتخابی و همچنین تحلیل نقشه ریزی شناختی، مفاهیم، مقوله ها و مضمون ها داده ها مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:  یافته ها نشان دهندۀ استخراج تعداد 338 مفهوم بر اثر کدگذاری باز است. با در نظر گرفتن ارتباط بین مفاهیم در سطح کدگذاری محوری،23 مقوله شناسایی شده است. در مرحلۀ کدگذاری انتخابی تعداد 9 مضمون شناسایی شد و در نهایت، بر اساس رویکرد نقشه ریزی شناختی ، تعداد 4 مضمون رابطه ای ، استخراج شد.
نتیجه گیری: عوامل مؤثر فردی و خطر درک شده در بستر اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی باعث بروز احساس گناه و پشیمانی در مصرف کننده می شوند که به واکنش های عاطفی مصرف کننده  و ترک خرید می انجامد.  تعارض و بازگشت ناپذیری تصمیم نیز بعنوان شرایط مداخله ای شناسایی شدند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق مصرف، احساس گناه، پشیمانی مصرف کننده
متن کامل [PDF 811 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/16 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Consumer Ethics: The Antecedents and Consequences of the Consumer's Guilt and Regret in Purchasing Decisions. Ethics in Science and Technology 2021; 16 (ویژه نامه) :136-142
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2262-fa.html

حسینی محمودی مریم، حیدرزاده هنزایی کامبیز، منصوریان یزدان. اخلاق مصرف کننده: پیشایندها و پیامدهای احساس گناه و پشیمانی مصرف کننده در تصمیم گیری خرید. اخلاق در علوم و فناوری. 1400; 16 (ویژه نامه) :136-142

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2262-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645