طراحی مدل بازاریابی اخلاقی در صنعت بانکداری
|
محمد نیکبخت1، فریده حق شناس کاشانی2، ماندان مومنی3 |
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران 2- 2. گروه مدیریت کسب و کار و کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران 3- 3. گروه مدیریت توسعه منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران |
|
چکیده: (1613 مشاهده) |
زمینه: جامعه امروز شاهد توجه روزافزون افراد و موسسات به بازاریابی اخلاقی است. با توجه به اهمیت صنعت بانکداری هدف پژوهش حاضر طراح یالگوی بازاریابی اخلاقی در صنعت بانکداری بود.
روش: پژوهش حاضر کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود و بهطور خاص طرح نظا ممند اشتراس و کوربن در آن استفاده شد. جامعه آماری شامل مدیران بانکها، سیاستگذاران و متخصصین حوزه بازاریابی و مدیریت منابع انسانی بود که از میان 21 نفر با روش نمونهگیری نظری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق ساختار نیافته بود. دادههای کیفی با استفاده از، کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در مرحله کدگذاری باز 87 مقوله به دست آمد که در گام بعدی این مقولات در قالب 30 مقوله کلیتر طبقهبندی شد ودرنهایت در مرحله کدگذاری انتخابی 29 مقوله فرعی در قالب 8 مقوله اصلی بیان شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد 8 مقوله اصلی شامل عوامل فردی (نگرش مدیران به بازاریابی اخلاقی، شایسته سالاری و توجه به توانمندیها و مهارتهای مدیران)؛ عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی، قوانین و مقررات، ساختارسازمانی و منابع مالی و کالبدی)؛ عوامل زمینه ای (سیاستگذاری کلان و کنشگری اخلاق یکارکنان)؛ عوامل محیطی (نقش دولت، عوامل اجتماعی-فرهنگی و عوامل اقتصادی)؛ راهبردهای سطح خرد (توجه به شایستهسالاری در مدیریت بانکها، آموزش اخلاقیمدیران بانکها و تفویض اختیار به کارکنان)؛ راهبردهای سطح کلان (تسهیم تجارب مدیران بانکها، استقلال سازمانی و بازنگری و پالایش قوانین و مقررات)؛ و پیامدهای فردی (رضایتمندی مشتری و بالا رفتن وفاداری مشتری) وپیامدهای سازمانی (بهبود کارایی و اثربخشی، پاسخگویی و اعتبار و شهرت سازمانی) در مدل فرآیندی بازاریابی اخلاقی صنعت بانکداری وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: بازاریابی اخلاقی، صنعت بانکداری، نظریه داده بنیاد |
|
متن کامل [PDF 516 kb]
(729 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/16 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|