الگوی بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین و مسئولیت اجتماعی (به عنوان یک مولفه اخلاقی)
|
مقداد فرج پور پیربستی،، عباس صالح اردستانی |
|
|
چکیده: (1121 مشاهده) |
زمینه: بازارگرایی به واسطه کارکردی که در مسئولیت اجتماعی دارد غالباً کلید توسعه قابلیتهای مختلف سازمانی مبتنی بر بازار است. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مناسب بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین و مسئولیت اجتماعی در صنعت بیمه بوده است.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی – پیمایشی- همبستگی بود . جامعه آماری ، شامل مدیران عالی، میانی و اجرایی در صنعت بیمه بود. نمونهگیری به روش تصادفی خوشه ای انجام و 345 نفر برآورد شد. در راستای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی، آزمون تی تک نمونه ای و مدل یابی معادلات ساختاری از طریق دو نرم افزارSPSS و Lisrel استفاده شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد ابعاد مدیریت، ویژگی های شخصیتی مشتریان، پشتیبانی مالی، دانش و فناوری و تحلیل شرایط بازار بر بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین اثر گذاشته و این امر بی شک بر مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت های بیمه تاثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنین پس از بررسی نتایج حاصل از مدل ساختاری بعد دانش و فناوری بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین بالاترین اثر مستقیم و بعد تحلیل شرایط بازار بازارگرایی با رویکرد تکنولوژی های نوین دارای کمترین اثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت های بیمه را داشت.
نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد که بی شک یک ارتباط تئوریکی و نظری میان رویکرد بازارگرایی و مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: بازارگرایی، تکنولوژی های نوین، اخلاق، مسئولیت اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 972 kb]
(654 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار: 1400/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|